Tankar kring bakbensteknik.

Jag har tänkt. På det här med bakbensteknik.


Och jag kommer behöva hjälp av några andra bloggar/inlägg för att få fram precis vad det är jag menar, så jag hoppas i förväg  att det är okey!

Förr, och fortfarande när jag gick på gymnasiet fick man lära sig att hästar som snärtar med svansen har bra teknik eftersom språngets energi fortlöper genom hela hästens rygg, ända ut i svansspetsen där det blir en snärt! Helst sa man att man skulle känna svanstopparna i nacken - då hade man en häst som hoppade väl.
Ett bra exempel på en sådan häst är Sara Ussings nya grållevalack.

Men på senare år har man börjat se fördelarna med hästar som vecklar ut sina bakben väl över hinder, och nu anser många att det vara den ultimata bakbenstekniken. När jag såg Nelly skutta igår kom jag att tänka på just det att hon inte kniper med sina bakben ens på så små hinder, och hennes bakben utvecklas då bättre och bättre ju högre hindren blir (precis som det bör vara). Denna tanke ledde till en annan som jag undersökt nu på morgonen:
Det verkar som om hästar som vecklar ut sina bakben väl över hinder och har den sortens bakbensteknik, de hästarna snärter inte med svansen.

Nelly har jag aldrig sett snärta med svansen, och även om jag inte har på bild när hon vecklar ut bakbenen speciellt väl så har jag i alla fall en från ett lite högre språng som visar vad jag menar:


Jag har två andra exempel på hästar med fint utvecklade bakben,
som inte henne snärtar med svansen:

Amanda Gullströms Kulan
Johanna Grant visar en 3-åring i ett inlägg


Det jag nu då kommit fram till, och diskuterat med min mamma, är om det skulle kunna vara som så att på liknande sätt som "Snärtarnas" energi fortsätter ut i svansen, så fortsätter "utvecklarnas" energi ut i bakbenen..? Jag skulle kunna tänka mig att det är så.

I alla fall, båda teknikerna har visat sig effektiva, och även om jag fortfarande har lite svårt att sitta Nellys språng när hon slänger upp sina bakben riktigt högt, så föredrar jag den tekniken.

♦ ◊ ♦
Har ni några synpunkter på det här?
Egna erfarenheter?
♦ ◊ ♦


Kommentarer
Caroline

Ang bakbensteknik så tycker jag att det är överreklamerat överhuvudtaget hästens teknik är överdrivet, finns oändligt många hästar som kniper med bakbenen och ändå går OS. Det viktigaste är hästens vilja och dens atletiska förmåga, den skall ha lätt att lyfta och ta sig över hindren det är viktigt! Uppenbarligen går det att hoppa utmärkt även med lite rygg tänker på Shutterfly...Så jag tycker inte att man ska stirra sig blind på bakbenen.

2012-01-15 @ 19:23:01
URL: http://Internationalshowjumping.se
Anna

Oftas vill man att svansen ska "hänga fritt" över hoppet och vecklas ut i landningen som del i en naturlig språngkurva, ses på många stor klass hästar men som Caroline säger tekniken har inget mot hästens vilja

2012-01-15 @ 19:44:50
linnea

Ja det lär vi säkert göra, kollade på din tävlingsplanering och såg att du hade planerat in några tävlingar som jag också tänkt åka på ;) bla, tävlingarna i Falkenberg och fälttävlan i Styringe.



Vem tränar för Terräng för? :)



Min häst är en typiskt sådan som snärter med svansen

2012-01-15 @ 20:01:03
URL: http://lbergh.blogg.se/
Caroline

sv Jo jag såg att din hade trevlig frambensteknik på bilden här, det tycker jag många gånger glöms bort, just frambenen alltså. Är ju trevligt om hästen är rädd om sig;)



SV vet inte om mitt svar gick iväg?Så jag svarar igen, jag har jobbat på bl a Aspvik i Kungsängen, stort stall, klubben heter Team Aspvik, brukar vara tävlingar där. Senast för ca 1 år sedan jobbade jag hos fam Wallenstam, som sponsrar Göteborg Horse show, Victoria Wallenstam vet nog många vem det är:)

2012-01-15 @ 22:15:43
URL: http://internationalshowjumping.se
linnea

Okej. Jag tycker Anne Persson är grymt duktig, har tränat både hoppning, terräng och dressyr för henne. Hon är a-tränare i fälttävlan och har varit årets tränare i ft flera år i rad.



Har hoppat lite för Johan Lundin och Lotta Johansson med men gillar Anne mest :)

2012-01-15 @ 23:15:44
URL: http://lbergh.blogg.se/
linnea

http://www.hippson.se/artikelarkivet/falttavlan/hang-med-hippson-pa-falttavlanstraning.htm



Hittade den artikeln precis, åh vad härligt de ser ut!!

2012-01-15 @ 23:19:52
URL: http://lbergh.blogg.se/
Evelina - equilina.se

Sv: Jag hoppas på ett mirakel på återbesöket och att jag får rida dressyr på henne, men verkligheten är väl snarare att hon får gå in i aveln (igen) några år tidigare än planerat.

2012-01-16 @ 11:39:34
URL: http://equilina.se
Karoline

Intresant fundering, ska bli roligt att följa!

2012-01-16 @ 14:24:28
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Anonym

Såhär har jag med funderat, exakt såhär! Jag tror också att det kan vara så att de som öppnar upp men inte snärtar är ofta yngre hästar, och att snärten kan komma sen i äldre dar, ryggen är ju ändå det sista som sluts på hästen, och det är inte sällan unghästar är trötta i sin länd (pga växt)= ger en spänd svans även på stallgången.



Sen tycker jag att det är många hästar som snärtar med svansen som egentligen inte har någon bra teknik, utan hoppar för snabbt, och t o m med sänkt rygg men ändå snärtar, men då är det liksom en annan sak tycker jag.



Sen precis som en annan sa att man inte ska stirra sig blind på hästens bakbenstekniken, de tär så mkt annat som spelar roll med, jag har en som har extremt bra framben, men rätt dålig teknik bak, men det spelar absolut ingen roll verkar det som för han river inte ändå, och hoppar med riktigt mkt rygg, så hellre att jag koncentrerar mig på frambenen när jag väljer häst.

2012-01-16 @ 15:17:27
Stallbrudarnaa - Nathalie ♥

asfin blogg, kolla gärna in våran nystartade blogg & säg vad du tycker ! :)

2012-01-16 @ 15:19:04
URL: http://stallbrudarnaa.blogg.se/
Anna

Typ så här http://www.youtube.com/watch?v=h6zLWT-qqpY&feature=plcp&context=C31de8cbUDOEgsToPDskIXpyG6cAK4pUjyS2WbEUJ9

Svansen snärtar väl inte men följer med när bakbenen vecklas ut

2012-01-17 @ 00:37:41
Maja

Svar till Anna

Jo men den hästen tycker jag allt snärtar även om det inte är på samma kvicka sätt som kanske är vanligare. Den där hästen vecklar ju både ut bakbenen och snärtar (eller i alla fall 'flexar') svansen. Fränt!

2012-01-17 @ 11:11:36
URL: http://majagoesirish.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0