Ridhuset idag igen =)

Jag är fortfarande sjuk, och de två senaste dagarna har jag varit i stallet helt galet länge vilket har resulterar i fullständig utmattning. Nu ligger jag i soffan och försöker hålla ögonen öppna tillräckligt för att kunna skriva ett litet blogginlägg ;)

IGÅR var jag i stallet från 11.30-17. Detta eftersom hovslagaren skulle komma, och jag ville ta in alla hästarna för att Nelly skulle bete sig så bra som möjligt. så var Hovslagaren sen, och så tog det ju sin lilla tid att sko, så skulle jag mocka åt alla hästarna + göra i ordning foder, sen ville jag ju rida eftersom vi äntligen fått på snösulor och ja.. Sen hade det helt enkelt gått så många timmar!

IDAG fodrade jag hästarna klockan 07 och fixade och grejade till strax efter 09 när Stallägarinnan kom ut för att vi skulle ta med oss Nellisan och Fuxen till ridhuset. Så tog det lite tid att få iordning båda hästarna, köra till ridhuset, rida, köra hem, fixa lastbilen+transporten (första gången Nelly åker sådan konvoj med lastbil+släp!) och sen släppa ut hästarna när vi kom tillbaka osv. Så var inte hemma förrän 12 och sen tillbaka vid 5 för att ta in odjuren och natta Nelly.

Ojojoj, långa kalla dagar = trött Maja!


Idag invigde jag och Nelly den nya transporten, en enhästars Ifor Williams. Ifor är det enda man kör på Irland, så hon verkade känna sig hemma, även om denna var lyxigare än någon hon åkt i tidigare ;)
Jag har alltid varit lite kritisk inställd till enhästars, men Ifors är egentligen som enochenhalvhästars, och nästan lika bred som de smalaste tvåhästarssläpen - då det kändes jättebra! Smidigt med en transport som går i bilen hjulspår dessutom.
Tummen upp från både mig och Nelly på den!
◊ ♦ ◊
Passet i ridhuset gick bra.
Hade sporrar på mig eftersom jag ville kunna få ut det mesta av att hon var laddad. Det var lite som vanligt; vissa stunder tappar vi balansen, byter galopp och går av tygeln, medan andra stunder är som en dröm med perfekt rytm och ett fjäderlätt stöd på tygeln ♥
Generellt var galopparbetet bättre idag, de bra sekvenserna var fler än de sämre och hon jobbade verkligen. Försökte sitta lite ner i traven igen men jag tar tillbaka henne lite för mycket då så hon dels förlorar sin flashiga gång och dels blir trött fort = no good. Men det är verkligen svårt att sitta på henne när hon går 'som hon ska', känns som att försöka sitta på en häst som går i konstant ökning! Som stallägarinnan sa; nu MÅSTE jag skaffa en dressyrsadeln snart..!
Om vi ska kunna arbeta rätt utifrån hur stora hennes gångarter är så måste vi ha en dressyrsadel som ger mig det stöd jag behöver. Hummm.... Får nog ta o åka på sadelutprovning så fort snön försvinner!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0