Nelly has gone bananas!

Igår var det nyårsafton, och jag mår verkligen inte som jag förtjänar idag. Att jag aldrig lär mig. Det var i alla fall ett bra party, jag var supersnygg i lockat hår, svart ballongklänning, lila tights och lila helt-galet-långa-lösögonfransar och svarta stiletter med guld och diamanter - succé!



Men, till häst-delen av mitt liv då.
Nelly vill verkligen inte vila längre, hon har fått nog och har blivit helt skogstokig. Inte på ett charmigt-tokigt sätt som hon brukar utan på ett oroväckande-tokigt sätt. Hon är orolig i boxen och i hagen, riktigt uttråkad även om jag försöker underhålla henne och det är bara att inse att min långsamma igångsättning är att glömma - hon behöver avreagera sig! NU!

Igår longerade jag henne, och det var på gränsen att jag lyckades hålla henne fler gånger än jag kan räkna upp. Hon bockade och brallade, men verkade inte glad bara hysterisk. Därför, och med tanke på att hon varken tappat muskler eller allt för mycket kondition då hon gått ute i de stora hagarna under vilan, kommer jag vara lite mer effektiv i igångsättningen.
Jag vill fortfarande skritta mycket på asfalt för att stärka upp hennes senor och leder inför fälttävlanssäsongen och den lite större press jag kommer ställa på henne i år, men det kommer inte gå att skritta med henne - hon är som en heliumballong att leda på.
Istället får vi hoppa fram lite i planeringen, och longera varannan dag i skritt+trav, skritta varannan dag ute för hand/barbacka om det går. Förhoppningsvis lugnar hon ner sig så snart hon märker att det är en rutin och att hon blir aktiverad varje dag igen.

En ännu mer oroväckande sak som upptäckts är att när hon blir orolig i boxen (vid utfodring/utsläpp) har hon vid några tillfällen vägt från ena frambenet till det andra - en gång, ganska diffust, men hon gör det. Det skulle kunna antyda att hon har en fallenhet för att börja väva, och det skulle göra mig helt förtvivlad!
Detta har varit den första och sista gången hon har en längre vila uppstallad. Sommarvilan kommer såklart vara på grönbete, men i framtiden kommer hon även utan undantag släppas på lösdrift om hon ska vila under vintern.

Nu ska jag till stallet och se om vi kan skritta ut!



Kommentarer
Malin & Keyson

Sån där är Keyson i stallet också :P Dock kan man hantera honom rätt så bra från marken även om han har vilat i en längre period, han är ganska mycket NH arbetat hos tidigare ägare så det får man igen massor av :)

2012-01-01 @ 16:15:07
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Lisa

Det är lite oroväckande att det inte har kommit någon ny uppdatering än...

2012-01-02 @ 10:11:07
URL: http://backinthesaddle.blogg.se/
Anonym

magsår?

2012-01-02 @ 13:02:15
Maja

Magsår? Nej, det har hon inte.

Hon är bara orolig och inte riktigt nöjd med sin situation. Hon står nog högre i blod än jag trott, efter bara två dagars igångsättning är det redan bättre =)

2012-01-02 @ 15:15:34
URL: http://majagoesirish.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0