Svar från frågestunden

Jag tolker er tystnad om videoklippen som att jag o Nellisan är ett fulländat ekipage, i stil med Edward o Totilas eller John o Milton - så vi tackar och bockar för det, haha!

Här kommer svaren från frågastunden:


FANNYS FRÅGA:

Gillar verkligen din blogg. Finns ingen plats för hästar i mitt liv längre (tyvärr...) så det är kul att "följa med" någon annan till stallet via datorn :)
Jag är så nyfiken på hur det var med Fabae under tiden du jobbade på AH. Var det någon som tog hand om han lite extra, blev han riden nått?

Det var verkligen min allra bästa vän där borta på Irland. Det blev rätt ensamt där då jag var den enda som bodde/jobbade på gården de 9 månaderna jag var där, så jag spenderade all ledig tid med Fabae. Fy som jag saknar den hästen alltså..
Pga av jobb och utlandsstudier har jag fortfarande inte haft möjlighet att åka tillbaka och det svider i Irlands-hjärtat..
Ska dock göra min hotell-praktik snart så det är mycket möjligt att jag hamnar på Four Seasons, Conrad eller liknande i Dublin :)


SVAR:
Fabaes liv var helt ok, men inte jätteroligt...
Kan inte gå in på så mycket detaljer såhär på bloggen, men han hade/har hamnat i en fullständigt låst position. Eftersom han inte har någon officiell ägare så kan han varken säljas eller 'använads' (ridas)... Vi borstade på honom några gånger, liksom vi gorde med de andra hästarna vars ägare sällan kom. Men annars strosade han in och ut ur hagen tillsammans med polarna, inte mer. Tror han släpptes på lösdrift tillsammans med några andra valacker när jag åkte. Han verkade dock pigg och glad egentligen, många hästar har det betydligt värre!
Du bode ha fått köpa honom.... Hörde att han var riktigt fin när du hade honom!
Hälsa Irland från mig när du kommer dit ;)



EMMYS FRÅGA:
Vad är dröm-målet med Nelly? Hur långt tror du att hon kan gå?

SVAR:
Just nu är jag ju på en Nelly-high, och tror verkligen med hela mitt hjärta att hon är oslagbar - så idag tror jag att hon kan nå hur långt som helst, utan tvekan. Hur och när och var har jag ju dock ingen aning om....
Om vi kan göra det tillsammans eller om mina prioriteringar eller det faktum att jag inte är ekonomiskt oberoende i slutändan kommer hindra oss kan man ju heller inte veta, men jag tänker tro och hoppas in i det sista..! Drömmen är att delta vid något av de större mästerskapen, och det långsiktiga målet har vi inte fastställt än. Just nu tycker jag att 2* fälttävlan hade räckt gott o väl, men det kommer garanterat ändras ju mer vi avancerar.



ERIKAS FRÅGOR:
1. Hur tacklar du förluster/motgångar?
2. Vart vill du helst bosätta dig senare i livet?
3. Hur var känslorna innan du for iväg till Irland?


SVAR:
1. Humm, det beror på. Inom ridningen har jag alltid tacklat motgångar väldigt bra eftersom jag av någon anledning har grymt tålamod när det kommer till hästar. Eftersom jag nästan bara haft o göra med unghästar så har det blivit väldigt få resultatmål, så då behöver man inte tackla några direkta förluster. Utanför ridningen är jag hemsk; klarar inte av att ha fel och blir verkligen så sjukt pisst om jag förlorar i något, haha!
2. ENGLAND. Alla gånger. Har varit bestämt sedan jag var 4 år. Då bestämdes även att jag skulle gifta mig med en rödhårig greven med ett lagom stort slott. Eller Robin Hood. Vilket jag står fast vid. Amen.
3. Oj, undrar just hur ärlig man bör vara... Innan hade jag inte så mycket känslor, var bedövad av sorg och depression och behövde fly. Så jag gjorde det, och det kändes bra.



MYS FRÅGA:
Är verkligen helt ny här så kanske en snabb presentation vem du är och lite till?

SVAR:
Kom på att jag blir en gnutta frustrerad när jag kommer in på en ny blogg och det inte finns någon ordentlig presentation, så jag ska faktiskt skapa en under en egen kategori. Kommer inom kort!



ANONYMS FRÅGOR & SVAR:
ponny/häst
hoppning/dressyr
utebana/ridhus
trimma/rida ut
halvblod/fullblod
unghäst/läromästare (skrev ett inlägg om det nyligen ^^)
utan träns/barbacka
hjälm/utan hjälm (99% av gångerna iaf)
benskydd/lindor
tävla/träna
titta på dressyrtävling/titta på hopptävling
höst/vår
Sverige/Irland (impossible...)
jobba med hästar/tjäna massa pengar
bo i stan/bo på landet
cykla/
buss/tåg
transport/lastbil (båda är ju kalas..!)
solsemester/upptäcktsresa
shoppa till dig/shoppa till hästen



LISAS FRÅGA:
Fem konstiga saker man inte visste om dig?

SVAR:
Haha, konstiga o konstiga, här kommer i alla fall några grejer jag kan komma på på rak arm
1. Jag brukar kolla på gårdar i England och i Skåne. Försöker hålla koll på var priserna ligger och vilka områden jag gillar, haha. Tycker det är mysigt att planera och drömma mig bort ibland, tänka "Ja, där hade man kunnat bo". För flera år sedan hade jag en sida som bara hade engelska slott och herrgårdar till salu, det var fränt!
2. Jag har alltid älskat kött, ända sedan jag var liten. MEN, sedan i somras så har jag slutat äta gris och ko (etik o moral) och får allt svårare att köpa kött när jag handlar mat. För mig känns det väldigt konstigt.
3. Jag kan har rosépeppar på ALLT. Det och rosmarin brukar jag ha på nästan all mat jag tillagar, haha. De flesta av mina vänner tycker INTE om det, vilket ställer till det ibland ;)
4. Jag är faktiskt bra på att sjunga, även om jag ALDRIG gör det och sällan erkänner det. När jag var liten sjöng jag JÄMT och alla trodde jag skulle bli artist när jag blev stor. Men så slutade jag eftersom jag tyckte att det blev pinsamt att det blev så uppmärksammat och eftersom min röst ändrades så mycket när jag blev äldre. Jag sjunger forfarande alltid när jag lagar mat, och ofta när jag är på bra humör, men helst inte inför andra...!
5. Jag är mer utseendefixerad än jag vill erkänna, haha!



ALEXANDRAS FRÅGOR:
1. Jag kom på en fråga idag när jag fyllde spannarna haha som jag måste fråga eftersom att alla säger olika. Min häst får kornkross eftersom att det ska vara rikt på fett men jag har hört att det inte ska vara så bra för deras magar, stämmer det?

2. Hur skulle du föda upp en häst som har lätt för att tappa och är lite tanig? ^^


SVAR:
1. Viktigt att komma ihåg när det kommer till foder är att det finns trender här som överallt annars. Jag har också stött på liknande rykten, men det skulle inte förvåna mig om de uppstått för att kornkross helt enkelt anses 'omodernt' ;)
Kornkross innehåller mer energi än havre, men de flesta uppfattar det som om hästarna inte blir lika heta av kornet. Därför tycker jag att kornkross är ett bra alternativ om man har en häst som lätt faller ur men som man inte vill ska bli piggare av en mer energirik foderstat.
Min förra häst stod högt i blod och var väldigt skarp och het samtidigt som hon hade svårt att hålla hullet, och hon fick kornkross under alla de år jag hade henne och jag är nöjd med resultatet. Och jag har aldrig personligen stött på en häst som ska ha tagit skada av att äta kornkross.

2. Jag anser i många fall att perfekt uträknade foderstater är överflödiga. Man kan se det mesta med ögonen och hur hästen känns. Men så fort man stöter på något foderrelaterat problem skulle jag ge rådet att räkna ut en foderstat, utifrån den kan man sedan se om det fattas hästen något och börja där.
Rent generellt gäller det ju att få i hästen mer energi, helst i så ren form som möjligt; exempelvis olja. Beroende på hur grovfodret ser ut och hur man vill/kan matcha så finns det nu för tiden effektiva färdigfoder för hästar som lätt tappar hull. Handlar det inte bara om rent hull utan även muskelmassa (vilket det ofta gör) så är det viktigt att inte förbise proteinet heller.
Men alltså, rent konkret om jag inte hade möjlighet till att räkna ut en foderstat eller vad det nu kan vara och man kan utesluta mask, så hade jag börjat med att ge hästen fri tillgång på grovfoder, och kompletterat kornkrosset med olja. Många får fina resultat av att komplettera grovfodret med lucern, ett mer proteinrikt alternativ som kan vara bra om grovfodret inte är det.



LISAS FRÅGA:
Vad är egentligen roligast: Att träna eller tävla?

SVAR:
Jag älskar att tävla, jag blir larvigt exalterad!
Men det är inte för att jag vill vinna, återigen eftersom jag bara tävlingat unga/oerfarna hästar, jag bara älskar att delta! Hela tävlingsanläggningarna och själva grejen är det bästa jag vet. Irland är bättre än Sverige på det sättet... Jag hade dock kunnat överleva utan att tävla mer, men jag hade inte klarat mig utan att rida eller träna någonsin igen. För mig är vägen till målet ofta större och roligare än att uppnå själva målet, så svaret blir absolut träna!

Pust!
Det blev en del att skriva ändå =)
Fränt, då var bloggens första frågestund avklarad..!




Kommentarer
erika

skoooj! Älskar frågestunder ;D

2012-01-25 @ 16:44:40
URL: http://glueg.blogg.se/
Emelie

Du, jag har lite frågor till dig (precis lagom timing när din frågestund är "färdig" haha). Skulle jag kunna få din mail eller något?

2012-01-25 @ 20:21:20
URL: http://semlur.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0