Nellys träningsupplägg just nu

Nyckelord vid varje ridpass:
Harmoni, Lösgjordhet, Smooth, Relaxed, Enkelt, Roligt


Vad vi gör och koncentrerar oss på:
  • Lång framskrittning, gärna 30 minuter
  • Trav med yttepytte eller ingen kontakt alls på tyglarna
  • Övergångar utan tygeltag
  • Energiskt utan spändhet eller stress
  • Galoppfattningar följt av endast 50 eller 100 meter balanserad stor galopp innan avbrott, helst tvåpunktssits.
  • En tydlig plan inför vad som ska göras
  • Enkla ridvägar:
    Rakt spår, få stora böjda spår och endast byte av varv via snett-igenom
  • Mycket upprepning, samma sak på samma plats så att Nelly blir lugn och trygg

    Än så länge fungerar det fantastisk bra!
    Jag har aldrig förstått varför vissa ridit fram sina hästar på långa tyglar (såväl amatörer som proffs), men med en häst som Nelly som bär upp sig stora kropp så väl själv är det verkligen ett effektivt tillvägagångssätt! Hennes stora gång är helt ohindrad, och hon hittar sin egen balans snabbt vilket jag är lika snabb att anpassa mig till. Hon blir lösgjord, frustar, lullar på och verkar helnöjd! När man sen börjar möta henne med en fjäderlätt kontakt på tyglarna är hon mjuk som smör att arbeta med. Det är en fantastisk känsla, precis som det ska vara så anpassar jag mig helt efter hennes rytm och när jag väl ska börja inverka är det som om vi är ett. Jag får nästan känslan av att vara i havet, när man flyter på ytan och bara guppar med vågorna utan att störa något flöde utan bara håller sig flytande...
    Det är så fiiiint...
    Trodde aldrig vi skulle hitta tillbaka så snabbt...
    Nu funkar det såhär bra ute, och vi ska fortsätta att bara rida på fälten tills vi känner oss helt redo att prova på en ridbana igen.




    Nu när vi så pass snabbt är på banan igen vill jag varken falla tillbaka i gropen direkt med att sätta press på oss, men jag vill inte heller så och stampa. Därför har jag verkligen tagit tag i det här med tränare och vilket slags stöd vi vill ha.

    Markarbetet är ju prio ett just nu, även om jag kan tycka att det är viktigt att Nelly får komma ut och hoppa tillsammans med andra unghästar, mest för att ha roligt!
    Om ganska exakt två veckor ska vi på mini-kurs för KG Svensson, det ser jag verkligen fram emot! Första dagen blir det tömkörning. Jag var riktigt bra på att tömköra innan, men med Nelly tycker jag att det är jättesvårt (+ att jag inte har rätt utrustning, + att hon inte tycker det är ett dugg kul), så jag hoppas att vi får hjälp med det. Andra dagen blir det uppsuttet markarbete där man rider två tillsammans. Jag och Nelly med ett annat unghästekipage. Spännande!

    Efter det hoppas jag kunna komma igång med regelbunden dressyrträning för Catrin Henriksson, antingen så får jag åka ner till henne cirka varannan vecka eller så får vi ihop ett gäng lite närmre.

    Hoppträna hoppas vi kunna göra för Peter Eriksson,
    men unghästgruppen där består av 5-åringar som är startklara 120 = inte vi!
    Antagligen får de ihop en grupp för 4-åringar inom kort, och där hade jag o Nellisan kunnat börja för att sedan gå över till 5-åringsgruppen när vi är redo för det. Jag har inte bestämt mig för om vi ska hoppa för någon annan fram tills dess, men det tror jag inte. Vi fortsätter nog som nu; hoppar lågt och oftare på egen hand, och åker på lite pay n jumps!


    Nelly blickar mot sin ljusa framtid ♥

 



Kommentarer
Malin & Keyson

Åh vad roligt att träna för Peter & även KG! :D Peter håller träningar på ett ställe som inte ligger så långt ifrån mig, men de kostar skjortan så de får vänta lite tills vi är i form för de! ;)

2012-02-18 @ 17:23:13
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
linnea

Kul att träna för Peter :)



2012-02-18 @ 18:21:54
URL: http://lbergh.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0