Curiosa!

När jag försökte komma på ett lämpligt pass-namn åt Nellisan så velade jag, som jag nämnt någon gång, i alla de 30 dagar jag hade på mig!

Något lite roligt är att jag först var helt inne på att döpa henne till något med "Friday", eftersom hon hade så bra gång. Nu förstår ni kanske inte kopplingen alls, haha, så låt mig förklara:

Alla har (förhoppningsvis) hör talas om Robinson Crusoe,
en man som blev fast på en inte-så-öde-ö i en bok av Daniel Defoe. Robinson slår sig tillslut samman med en inföding på ön som blir hans vän och följeslagare. De träffades på en fredag och därför fick han namnet Friday. En gång, av någon anledning jag inte minns, så skulle Robinson och Friday tävla mot varandra. Det bestämdes att de skulle tävla i löpning på stranden och när startskottet gick for Robinson iväg i full fart och gick i mål först varpå han jublade en stund innan han vänder sig om och ser vad Friday höll på med. Friday skuttade omkring och sprätte med benen i sakta mak och Robinson såg ut som ett frågetecken. "Men vad håller du på med!? Det var ju en springtävling!"
"Ja, och jag springer så vackert jag bara kan" svarade Friday.

Missförståndet är ganska tydligt va?
Robinson var ju en civiliserad man från västvärlden där en spring/löptävling innebär att den som springer fortast vinner. Han bara antog att Friday skulle förstå att det var det som tävlingen gick ut på. Men, inföding som han var och isolerad som han levt så trodde han att det hela gick ut på att springa så vackert som möjligt.



Därför ville jag ha det namnet på Nellisan, eftersom hon var så cool och oberörd och sprang så vackert, haha!
MEN, så är det ju ett faktum att Friday var en kannibal som ju faktiskt är ganska vidrigt, så då ville jag inte ge henne det namnet när allt kom omkring ;)

Istället, som ni vet, fick hon heta
A TOUCH OF FROST



Kommentarer
Malin & Keyson

Såå fint namn!! :)



Sv: Mamma trodde han va sjuk när hon kom ut i stallet i morses, han va suuuper lugn i boxen & på gången och ute i hagen stod han bara och sov, vilket inte händer ofta! Så hon tempade honom men han hade normal temp, berättade de när ja kom hem & varför han va som han va är pga att han förmodligen va så trött psykiskt från gårdagen! Helt galet egentligen :o Räknade efter sen & de va faktiskt hela TVÅ år sen han gick att rida ut själv på, då kan man förstå om de är tröttsamt för huvudet ;)

2012-02-21 @ 19:16:29
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Mamma

Tänk att du kom ihåg den!! En av mina favoritberättelser! ;-)

Mer Fredag åt folket!!

2012-02-22 @ 15:42:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0