Fråga om salt!




Fick den här frågan och tänkte att svaret kanske intresserar fler!
Det stämmer som du skriver, saltsten är inte ultimat som enda saltkälla för hästar.
En del hästar gillar salt och kan slicka i sig onödigt mycket, medan en del hästar inte gillar salt och får inte i sig tillräckligt. En sak som är säker är i alla fall att det är svårt för oss hästägare att hålla koll på hur mycket salt hästen faktiskt får i sig per dag.


Många vet säkert om att det här med salt och vätska går hand i hand.
När en häst svettas så förlorar den både salt och vätska, alltså behöver man fylla på med både salt och vätska efter ansträngning (framförallt viktigt på sommaren när det är varmt och hästarna svettas mer). Viktigt att komma ihåg är att hästar inte känner törst på riktigt samma vis som vi människor. Hos hästar är det när salthalten i blodet blir tillräckligt hög/koncentrerad som hästarna vill dricka för att spä ut koncentrationen och hålla en jämn balans. När hästen då svettas och gör sig av med salt blir salthalten i blodet aldrig tillräckligt hög och hästen kommer inte känna något behov av att dricka även om den faktiskt har vätskebrist!
Nu kanske ni förstår bättre varför det här med salt är så viktigt för våra hästar?

Man brukar utgå ifrån att hästens dagliga saltbehov är 0.2 gram per 100 kg häst. Alltså ska en 500kg häst ha 10g. Detta gäller varje dag, om hästen inte svettas. I de allra flesta färdigfoder finns det tillsatt salt, och fattas det bara lite utöver fodergivan så kan en saltsten räcka. MEN, vill man vara säker så kan man ge extra salt.
EDIT:
En observant läsare såg min miss här, bra!
Jag har blandat ihop saltet med rent Na, och därför stämmer inte den givan jag skrev! Om man är osäker på hur mycket salt ens häst får i sig, och framförallt för hästar som tuggar i sin sin saltsten för nöjes skull, så är det bättre att ta bort saltstenen och ge följande underhållsgiva: 5g salt per 100 kg häst - förutsatt att hästen inte får ett saltrikt kraftfoder, och den givan måste då öka om hästen svettas.

Vid extra salt gäller dessa mått ungefär:
1 msk = 20g
1 dl = 110g

För min egen del,
så får Nelly nu när träningen inte är så hård, förutom sin saltsten i boxen, ca 1 msk salt per dag. Till sommaren när hon är i hårdträning kommer hon få omkring 3 msk per dag.


!  VIKTIGT ATT NOTERA !
* Saltbrist kan, som jag skrivit om ovan, orsaka vätskebrist som i vissa fall kan orsaka hemskheter som kolik.
* Saltbrist kan vara orsaken om hästen börjar äta på saker den tidigare inte gjort så som jord, trä och inredning i boxen. Det kan även leda till ruggig hårrem.
* Man kan i princip inte ge för mycket salt så länge hästen har fri tillgång på friskt vatten. Som jag skrev ovan sköter hästens kropp den balansen och späder ut saltet.
* Köper man salt i matbutiken så tänk på att köpa den sorten utan jod. Jag kan annars rekommendera Kraffts saltpåse - billigare och bättre, varar länge!


Elektrolyter, är jag inte jätte-påläst om.
När jag gick min foderutbildning fick vi rådet att det räcker med rätt mängd salt + fri tillgång till friskt vatten. Det är lättare att göra 'fel' med elektrolyter eftersom det är fler kemiska variabler i den blandningen och den kräver lite mer pyssel än att helt enkelt bara ge salt och vatten. Vissa veterinärer har idéer om att de elektrolyt-tillskott vi ger inte ska vara bra alls för hästarna - men som sagt är jag inte tillräckligt påläst för att uttala mig.



HOPPAS ATT NI LÄRDE ER NÅGOT! =)


Kommentarer
Lotta

Om det hade funkat att ge min dam salt så..

Hon rör absolut inte saltstenen. Provat med 5-6 olika med olika smaker, märken u name it.

Började ge henne salt i maten, då vägrade hon äta.. eller pillade bort allt salt, skämtar inte.

2012-02-16 @ 14:20:00
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Filippa

Jag fattar dock inte dina siffror:



0,2 gram per 100 kg häst ger ju 1 gram för 500 kilo, och inte 10 gram?



Och om 1 msk = 20 gram, så innebär det ju att om du ger Nelly 3 msk så ger du henne 60 gram om dagen? Vilket även med 10 gram för 500 kilo häst måste vara långt mycket mer än vad som behövs?

2012-02-16 @ 22:01:52
URL: http://filippashastliv.blogspot.com
Lotta

Jadu,

hon gillar inte befor så där jätte mycket, äter det absolut inte med annan mat. Blir maten blöt är den oätlig enligt henne.

Hon får hyfsat mycket kraftfoder men det spelar ingen roll om man blandar i 1msk i typ 2 liter mat, hon vill inte ha saltet.

Foder vågar jag inte byta då det vi ger nu är det enda foder hon hållt sig bra i hull på under en längre tid.



Har gett henne rena elektrolyter ibland, inte det är jätte poppis, funkar att ge ibland innan och efter större ansträngning.



Spruta henne i munnen hade jag gjort en gång sen hade jag kunnat glömma att komma nära henne igen med nått ^^



Hon är en mycket bestämd dam. Man ska helst inte titta på henne, röra henne eller vara i närheten om hon får bestämma.



Hon kan matvägra i dagar om det är nått som inte passar damen. Fått byta runt i foderväg just på grund av att hon inte vill äta alltid. Ger man henne för mycket kaftfoder äter hon inte upp. Samma med hö. Hö kan hon visserligen äta ganska mycket men man måste ge det under flera gånger hela tiden annars blir hon less.



Så det är lite knepigt med det...

2012-02-17 @ 08:46:58
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Marie

Fast jod är ju bra :)

2012-02-18 @ 14:39:12
Maja

Till Marie

Ja, jod är bra - men det får hästarna oftast i sig på annat håll, och jag är inte helt säker på vad det får för konsekvenser om hästarna får i sig för mycket därför brukar jag inte vilja säga åt folk att köpa Jod-salt.

2012-02-18 @ 18:33:11
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Emelie

"* Man kan i princip inte ge för mycket salt så länge hästen har fri tillgång på friskt vatten. Som jag skrev ovan sköter hästens kropp den balansen och späder ut saltet."



Tolka inte detta som en jag-vet-bäst kommentar, för det är absolut inte syftet. Jag vill bara dela med mig av vad jag har lärt mig :-)



På foderkursen jag gick så lärde vi oss att för mycket salt tränger undan fosforet så det blir en bristvara. Och fosforbrist kan leda till i värsta fall störningar i nervsystemet, förlamning, hältor m.m.



Och att saltet (i då för stor mängd) gör så hästens skelett blir äldre i förtid.



Är det något du hört? =)

2012-02-22 @ 13:58:16
URL: http://semlur.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0