Ett foderinlägg

Som de flesta av er säkert redan vet så är jag intresserad av det här med foder, och har utbildning inom området. Jag är dock lite kluven eftersom jag både tycker att en korrekt foderstat är ruskigt viktigt, och lite överskattat, haha!

När det kommer till mina egna hästar, och rådet jag oftast ger till andra, är att mineralbehoven samt proteinbehoven ska vara tillfredsställda hos hästen. Energin får man själv avgöra hur man vill ha det eftersom att alla hästar är olika. I Nellys fall är det hela lite komplext eftersom hon både har lätt att lägga på sig (=man borde hålla igen lite med energin) och behöver lite extra krut i maskineriet (= behöver lite extra av rätt sorts energi). Jag har provat lite olika kombinationer för henne, och han nu äntligen hittat en som verkar funka riktigt bra!

Per dag få Nelly nu, fördelat på upp emot 5 mål:
ca 12kg Hösilage
1½ kg Havens Sport Müsli
½ kg Havens Power-Plus Müsli
3 dl Speedi-beet
Multivitamin
Salt
Äpplen & Morötter

+ Tokoselen 1ggr/vecka.

Målen hon får är Frukost, Brunch, Insläpp, Efter ridning, Kvällsmat.



Kommentarer
Johanna

Hej, jag har hört att saltstenen inte alltid täcker upp hästens saltbehov. Men hur kan man tillsätta mer salt i hästens foderstat så att det blir rätt och ja att den äter upp det? Hur mycket stalt varierar väl från individ men har du någon aning om hur mycket en d-ponny kan tänkas behöva per dag som rids 6 dagar i veckan? Och kan man köpa salt i mataffär ex joddfritt eller är det en ridsportsaffär som gäller?



Okej jag låter som en nybörjare men jag skulle bli glad om jag fick ett svar:)

2012-02-16 @ 10:54:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0