Social träning..?

Jag har de senaste veckorna funderat ganska mycket kring att åka iväg o hitta på lite mer grejer med Nelly. Vi behöver jobba mer kontinuerligt med hoppningen, och det hade hjälpt med en tränares råd o synpunkter, men jag har ingen aning om vem vi i så fall skulle rida för!

Det är ju rätt dyrt att träna, så jag vill såklart att det ska vara väl investerade pengar = jag vill få ut något av det! Framförallt då att Nelly får komma iväg o rida i grupp med andra hästar och få mer rutin i hoppningen genom övningar som är lämpliga för henne som bäbis o individ.

Egentligen kan vi ju inte vara vart som helst, Nelly kommer inte få plats i ett 20x50 ridhus med hinder o andra hästar i vägen, så pass ridbar är hon inte än ;)
Det finns ju gott om tränare här omkring, men ingen jag verkligen klickat med tidigare... Jag vill verkligen prova att rida för Ted, för det går inte att undkomma att han är bland de mest absolut mest erfarenhet och kunskap, men jag vill vänta med det tills Nelly är 5 - så till våren kanske.
De andra här omkring är så HIMLA olika! En del pressar hästarna alldeles för hårt höjdmässigt, en del pressar hästarna alldeles för hårt teknikmässigt, en del pressar ryttarena för hårt, en del är helt oengagerade, en del vill ha alldeles för många i en grupp, en del har inget tålamod utan vill ha resultat på en gång, en del är fullkomligt hopplösa osv. Det finns ingen jag känner fullständigt företroende för och som jag tror hade varit bra för Nelly. Samtidigt kan jag INTE fortsätta hoppa hemma med endast 1-2 hinder varje gång... Vi är ju anmälda till löshoppningsträningarna på Plönninge, men de kommer ju aldrig igång!?

När jag får chansen ska jag åka o kolla på några olika träningar o se om någon eventuellt hade varit intressant....


Vill ju att pärlan ska få ha kul ihop med andra hästar..!


Kommentarer
Erika

Ja visst är det svårt med tränare! Hoppas att du hittar en bra lösning.

Själv kände jag att vi behövde lite "lugn och ro" och tränade själv några månader med min unghäst. För att mer bli trygga i varandra och hoppade småövningar, plus att det är ganska basic nivå ändå.

Det gav inte så mkt att vara med på träning. För jag vågade inte göra alla övningar ändå och kände att vi inte var redo att "puschas". Jag kände mig osäker och ville skynda långsamt, och spara pengarna kanske hehe.

Ändå har jag 3 tränare som jag litar på.

Nu är vi dock med igen och nu kan vi vara med på allt vilket ger mycket mer, och är mycket roligare när man känner sig säker.

Vi var under vår "egentid" ofta i ridhus med andra hästar och även pay and jumps för att miljöträna. Att rida i olika miljöer är ju också bra miljöträning, även om det bara är en ny skogsväg eller genom en ny gård :).

Du kanske kan köra iväg till en ridbana med ordentlig hinderpark och hoppa själv tex!

2011-09-30 @ 14:00:07
Maja

Svar till Erika

Jo, det hade kanske kunnat vara något....

Det finns en gård ca 10 min skritt från stallet o de har ridbana + litet ridhus (20x40), jag lär ju inte kunna hoppa så mycket i ridhuset, men har hört att de ALLTID har hinder framme, så man kanske kunna rida dit o mest bara skutta omkring lite =)

2011-09-30 @ 15:48:00
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Filippa

Ted är underbar, och kommer garanterat fixa övningar som Nelly klarar av, men är ju så himla dyr, så är det inte bättre att träna lite mer regelbundet för någon billigare?

2011-09-30 @ 20:02:49
URL: http://filippashastliv.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0