Insight → goals → changes → hard work → achievement

Igår fick jag insikt,
Jag har format mina mål,
Jag är redo för ändringar
och beredd på hårt arbete,
för att uppnå mina mål och önskade bedrifter.


Jag skulle kunna skriva världens längsta och detaljerade inlägg här nu, men då mina mål ändras från dag till dag, och jag garanterat kommer behöva ändra på fler saker än de jag kom till inskt med igår så tror jag att vi nöjer oss med en översikt. Det år svårt att förklara, men de flesta punkter är sammanvävda, och när den enda uppfylls kommer kanske flera andra göra det också som e direkt följd.


* Jag och Nelly har verkligen mycket att träna på i terrängen! Innan har jag varit så fastlåst vid att det är dressyren som vi behöver jobba nästan uteslutande med och sedan banhoppningens tekniska svårigheter, men att terrängen kommer så naturligt för henne att det för mig bara är att se till att inte störa henne. Så ligger det inte riktigt till.
* Galoppen, galoppen, galoppen. Jag ser det i och för sig som en mognadsfråga, galoppen kommer falla på plats när hon är mogen i både kropp och sinne, men det är vår högst prioriterade punkt för tillfället.
* Sadeln. Jag är fortfarande inte helt nöjd med sadel-lösningen, men den får hålla tills nästa år.
* Min terrängsits. Jag var ju så glad igår att jag hittat en sits som fungerar, men den är långt ifrån vad jag vill att den ska vara. Detta kommer vi dock inte kunna ändra förrän galoppen är som den ska vara och sadeln optimerad. För att jag ska kunna ha den sits i terrängen jag vill ha måste Nelly vara mer eller mindre självgående, och det är hon inte nu och kommer kanske inte vara år framöver, och jag behöver dessutom en sadel som tillåter mig ha betydligt kortare läder än min nuvarande...

såhär ska det se ut ;)


Jag har mål. Stora mål. Nästan ofattbart svåra, men på något sätt realistiska mål.
Jag är dock inte beredd att hänga ut dom här på bloggen riktigt än... Nelly är lite för ung och för mycket är för oklart ännu, men de finns där, och jag tänker på dom varje dag! Jag hoppas ha mer kött på benen vid slutet av året, då jag tänker presentera våra mål för 2012.



* Den största ändringen som ska ske nu är intensiteten av Nellys träning. Jag tycker generellt att så unga hästar mest ska lulla runt i skogen och busa med kompisar i hagen, men hösten är här och året går mot sitt slut och Nelly blir snart 5 år. Med tanke på målen jag ändå har för 2012 är det bästa för henne att förbereda henne tid. Detta kommer främst betyda klarare struktur i vardagsträningen. Hon kommer få två tuffare 60 min pass i veckan (med kortare viloperioder beroende på respons och hur hon växer) som kan vara antingen markarbete på banan eller konditionsträning ute. Tävling kommer också räknas som ett tufft pass även om de inte är så fysiskt ansträngande. Veckans resterande dagar kommer bestå av vila, så mycket uteritter som möjligt samt hoppning.
* Foder. Jag hoppas verkligen att vi får analys på vårt hö snart så att jag kan garantera mig om att hon får det hon behöver. Just nu får hon ju Havens havrefria müsli, men jag tror hon behöver en med havre. Igår var hon verkligen så pigg och laddad innan start att jag knappt trodde jag skulle våga starta, men krutet tog slut och hon tappade fokus - detta även om hon gick i mål knappt anfådd och lite svettig vid sadelgjorden. då kondisen är det inget fel på, det är snarare det att hon behöver bli en aning skarpare = havre är min vän! Jag ska diskutera med foderleverantören om kanske svarthavre hade varit det bästa.
* Me. Jag ska verkligen ta tag i min egen träning och hitta lösningar så att jag håller igång även när det är kallt och mörkt. Jag vill bli lättare, smidigare, få bättre kondition och balans. Jag har egentligen inte så mycket fett över på min kropp, men på Irland byggde jag stora tunga muskler, framförallt över benen och rumpan, och nu när jag bara rider 1-2 hästar om dagen behöver jag inte så ordentliga muskler. Jag ska därför försöka bli av med dom utan att tappa min statiska styrka i benen som jag kommer behöva för att orka stå i sadeln i terrängen.


Bring it on.


I will get there!!!

Inspiration:

Jag och mamma ska ju till Badminton Horse Trials i maj, det kommer bli så häftigt att se det live! Jag vet dock inte om mammas plan är att jag ska bli livrädd och avskräckt inför det här med fälttävlan, men jag tror hon vill inspirera och tagga mig =)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0