Idag har vi provat något nytt!

Japp, idag har vi longerat över ett litet hinder!
Nellysnuttan tyckte det var superkul
=)

Faktum är, att när hon väl kom igång, så var det svårt att få henne att sluta galoppera!
Bästa hästen!

Först var blocken vända på andra hållet, så hindret var ungefär hälften så stort. Då fick hon travhoppa först, och sedan när hon landade i galopp uppmuntrade jag henne att dra på lite för att få till den där bjudningen efter hindren vi haft problem med. Det fungerade kanon bra, och så fort jag vända upp blocken sög hon verkligen tag i hindret och VILLE hoppa varv efter varv =)
Oftast var hennes avståndsbedömning perfekt, men när den inte var det blev det svårt för henne:
När hon kom för nära blev sprången runda även om det blev ett litet språng, men energin fullständigt försvann uti tomma intet.
När hon kom för långt ifrån tar hon i för kung o fosterland och JÄKLAR va hon hoppar! Sprången är det egentligen inge fel på alls, förutom att de är alldeles för stora.

Det blev också en intressant studie av hur stort skillnad det är på hennes höger och vänster. Min häst är absolut vänsterhänt, om man säger så.
VÄNSTER
* Stor, stadig galopp
* Jämn bjudning och bra tempo
* Hoppar och landar mitt på hindret
* Större tendens till Jätte-sprången

HÖGER
* Lite ostadigare galopp
* Backade av betydligt mer mot hindret = mindre bjudning
* Hoppar av mitt på hindret, men landar åt vänster



Intressant!
så... Nu ska vi se vad vi kan göra för att jämna ut det här lite ;)


Kommentarer
Matilda

Det verkar ju vara ett enkelt sätt att se om hästen är höger- eller vänsterhänt :)

2011-09-09 @ 09:55:42
Becca ;)

Rickey ska inte säljas, Aisling har honom nu så vi får väl se om han duger för henne nu när varken Natal eller Mandela gjort det hehe ;)

2011-09-09 @ 11:55:48
URL: http://beeccuus.blogg.se/
Caroline

SV jag syftar på de hopphästar man ser på annonser och ute på tävlingar inte elithopphästar...

håller dock inte med om att hopphästar oftast har bättre gångarter än dressyrhästar..

2011-09-10 @ 12:53:20
URL: http://internationalshowjumping.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0