Gårdagens Nelly

Nu ni, börjar det hända grejer!
Idag småregnade det hela tiden, så jag höll mig på banan. Nelly var riktigt taggad redan från start och VILLE verkligen rida! Det är alltid roligt när unghästar är så =)
Eftersom vi skulle vara på en begränsad yta satte jag på goguen, bara så att jag har den där om hon skulle bli vinglig.
Vi började med 10 min skritt på lång tygel, sedan en miljard trav/skritt övergångar på spåret, snett igenom och serpentiner. Så var det dags för lite galopp. Började med att bara galoppera en långsida i taget och försöka hålla oss till spåret så länge som möjligt. När det gick bra galopperade vi ett helt varv + en storvolt! En gång i högervervet bytte hon galopp, men det var för att jag 'åkte' genom hörnet istället för att rida. Faktum är, att vi idag för första gången någonsin samlade galoppen liiiite liiite. I vanliga fall tar hon typ två galoppsprång på kortsidorna (22m, haha) och där blir det därför lite kaotiskt och ibland då byten. Men så tyckte stallägarinnan att jag kunde prov att samla/balansera upp henne lite för nu går hon ändå så pass stadigt i galoppen. Så då provade vi det, och det gick jättebra! Visst, lite energi dör, men vi höll galoppen och kunde rida fram igen på långsidan! YEY, vi har en galopp man kan variera lite! Tjohoo!!! =D

När vi galopperat i en varvet blev det 3 min pause och sedan galopp i andra varvet. Parallelllt med det generella galoppjobbet idag provade jag att vara övertydlig med mina vikthjälper för att försöka få ut henne mer i hörnen, när hon gav bra respons på det kombinerades innerskänkeln in, och som avslut red vi serpentiner i skritt med endast vikt och skänklar - och det gick! Så koolt!
Vi provade dessutom att göra övergång från trav till skritt, flytta två-tre steg och sedan fram i trav igen - hon var verkligen döduktig! Sidförande hjälper ska vi jobba mer på parallellt med galoppen, så nästa pass på banan ska jag prova att lära henne sidförande på samma sätt jag skolade Rupert och Kilamonjaro - spännande!



Då jag inte tyckte skillnaden på Nellys uppställda bilder var så stor från april till augusti provade jag med uppsuttna bilder. Den allra första uppsuttna (mars/provridning) och den allra senaste (september/tävling):


Jag säger bara en sak: Rompaaa!!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0