On fire!

Idag när jag tog in Nelly för att rida så gnäggade hon på mig!
Det är andra gången någonsin jag hör henne gnägga, och första gången på mig, så blödig mamma som man är blev jag alldeles till mig, haha! Hon var ovanligt snäll att göra i ordning (alltså; inga humörsvängningar, inga sura miner, inga bett och hon stod still hela tiden) så jag antar att jag borde blivit misstänksam redan då, men jag var fortfarande på rosa moln efter gnäggen.

Så vi gick ut och jag satt upp.
På ridbanan hade jag gjort i ordning en liten mini-serie, planen var att Nelly skulle få prova att hoppa studs för första gången i sitt liv. Men först tänkte jag att vi skulle skritt ut en sväng för att komma igång ordentligt. Nelly kom igång rätt bra kan man väl säga. Tilläggas bör att det blåser kuling, men hon var i alla fall helt crazy bananas! Gick i passage stup i kvarten och började med vad för mig är en typisk hingstfason: Kröka på nacken och liksom veva med den i sidled, samtidigt som hon skuttade omkring på olika benpar. Hon har aldrig betett sig så innan, och det kändes verkligen som att sitta på ett krutpaket!

Tillslut kom vi i alla fall tillbaka in på ridbanan och vi kunde börja trava. JESUS säger jag bara! Om jag någonsin ska sälja henne ska jag se till att få på film när hon rör sig sådär. Jag liksom SÅG framhovarna när jag red lätt - OCH DÅ TITTADE JAG INTE ENS NER! Helt galet, haha!
Efter några minuter med övergångar lugnade hon dock ner sig något och vi provade på lite galopp. Kontrollen var det väl si sådär med, men power fanns det gott om! Inga byten heller, så det kändes mycket bra.

Så var det dags för dagens uppgift:

Fint jag målar va?

Nelly var i alla fall super! Första försöket när det var bom efter hindret som på bilden i mitten hajjade hon till i en tiondelssekund, sen flöt allt på helt naturligt! Hon hoppade faktiskt bättre än jag väntat, ekonomiskt men försiktigt. Vi kunde lätt bara hoppa och fortsätta i en bra galopp och hoppa igen. 3x3 gånger hoppade vi den sista serien, med lite pust-pause och vänstergalopp emellan för att variera. Krysset var väl med hållarna på 70cm och räcket på 70cm, men hon kändes säker, hade härlig bjudning och verkade tycka att det var rätt kul, och det är det viktigaste!

Den Nelly jag red idag var helt olik den jag ridit den senaste tiden, hon ver verkligen PIGG, till och med het ibland - och jag som inte ens börjat ge henne havremüslin än, haha! Den ska hon börja få på tisdag i alla fall, sen kanske hon är såhär glad och taggad jämt?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0