Oh, I'm that good!

JAG HAR LYCKATS MED NÅGOT KANONBRA!
När vi läste om motivation och uppmuntran/belöning/positiv förstärkning i skolan blev jag inspirerad till att göra ett litet experiment..!

Nelly var ju så härligt oproblematisk ända tills för någon månad sedan då hornen växte ut, haha. Nu är hon ju så galet temperamentsfull ibland, och efter allt sadelprovande blev hon lite kinkig vid sadling. Jag själv + Equiterapeut + veterinär har ju kunnat utesluta att hon har ont, hon är bara känslig och lite sto-tjurig.

Sååå, kan tänkte: Hur kan vi göra sadling till något positivt?

Svar: POSITIV FÖRSTÄRKNING!

Så nu har jag i några veckor, varje gång sadel ska på, haft ett äpple med mig. Så hon får:
* en äppelbit när jag lägger på sadeln + att jag säger att hon är så himla duktig + klapp på halsen.
* en äppelbit när jag spänner fast sadelgjorden + berömmet
* en sista äppelbit när sadeln är på och allt är klart + berömmet + kli i pannan och mys!

RESULTAT: Inga sura miner vid sadling över huvud taget!
Nu blir hon istället glad när sadeln kommer fram!

SUCCÉ!!!

You can call me Einstein!



Nu har Nellisan inte direkt något annat oönskat/negativt beteende vid hantering, man OM hon hade haft det är jag säker på att det är fungerat då också!
Jag tror att den bästa positiva förstärkningen man kan ge sin häst är mat/godis, de är ändå djur även om vi gärna förmänskligar dom ibland.
Jag vet att många tycker att det är dåligt att ge hästar godis och att de blir naffsiga och bitiga av det. Men jag anser att så länge man gör det på rätt sätt så är det vad som fungerar bäst helt enkelt!
Jag har ju till och med lekar med Nelly som går ut på att hon ska 'hitta godisen', som ibland är i mina händer eller fickor, vilket jag antar att många tycker är helfel av mig. Men grejen är den att Nelly BARA 'pillar' med mulen i fickor eller händer NÄR vi leker de här lekarna, och hon biter inte ens i ens händer om man försöker provocera fram det.
Hon är faktiskt jättedukgit på att 'hitta godisen' och liksom jag skrev pillar med överläppen som en tapir ungefär - dögulligt, och det kittlar som bara den, haha!


TAPIR
Jag kan inte bestämma mig för om den än supersöt eller superful, haha!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0