Damn you Nelly!!!

Idag var det inte kul att rida, någonstans.

Planen var att rida, i det fina vädret, till en hage som har lite stockar o en mur som man kan hoppa! Men, vi kom aldrig så långt. Hon var pigg, som vanligt nu för tiden, och bara vägrade lyssna på mig! Hon bara taktade och slängde dramatiskt med huvudet och galopperade på stället hela tiden, och så fort jag lät henne trava eller galoppera drog hon iväg i världens fart!
så tillslut kom jag fram till att om jag skulle kunna hoppa några stockar idag behövde hon få springa av sig på ett fält.
Det.skulle.jag.aldrig.gjort.
I vanliga fall om Nelly bockar så gör hon det 1-2 gånger och fortsätter sen galoppera på. Idag drog hon iväg direkt när jag gav henne galoppskänkeln, och hon slutade inte! Vi for omkring över hela det gigantiska fältet som om Benny Hill spelades på repeat i henne huvud!!!

* Bockparader
* Bakutsprång á la Nelly - vilket innebär att hon står HELT lodrätt på frambenen...
* Tvärnitar- Nej, inte slidestop när hästen sätter sig på baken utan verkligen TVÄRNIT på frambenen så att hon lättade bak och gled fram på framhovarna.
* 180 graders helomvändningar
* Rivstarter
* Hoppa jämnfota
* Hoppa jämnfota o sparka med alla ben samtidigt

Ja, det finns liksom inget slut, hon gick igenom HELA REGISTRET!!!
Vad gjorde då jag medan Nelly exploderade Benny Hill-style?
Jo, jag klamrade mig fast för kung och fosterland. Jag hängde på halsen, satt bakom sadeln, befann mig 1m i luften över sadeln.
Vid ett tillfälle lyckades hon piska mig i ansiktet med svansen, jag vet fortfarande inte hur det gick till....

Jag fattar fortfarande inte hur jag höll mig kvar, det var så himla nära säkert 20 gånger att jag åkte. Jag blev verkligen rädd några gånger, för när hon är på det humöret så kommer hon inte direkt stanna kvar hos mig om jag flyger av, och jag skulle få sådan panik om hon kom lös! Hon måste ha hållit på i flera minuter, för jag hann börja gråta, sluta gråta och istället börja skrika och förbanna henne...

Tillslut tog hon i alla fall ett jättehopp över buskarna från fältet upp på vägen, var nära att landa i taggtråden på andra sidan och började galoppera längs grusvägen hemåt. DÅ lyckades jag få stop på henne!
Så tog jag 10 sekunder åt att hämta mig, 10 sekunder åt att berätta för henne vilken kossa hon är, och sen jävlar fick hon galoppera hela skäpparp-rundan (tar ca 8 minuter).
JAG VET att hon inte gjorde det för att vara dum, hon var bara busig - men man FÅR inte vara så busig att man inte slutar, då blir det farlig och matte blir rädd. Nu har vi förhoppningsvis blivit av med lite överskottsenergi, men det blir dog en vända på banan först vid nästa uteritt...
Och då ska säkerhetsvästen på och antagligen jaktkandaret också!




Jag kommer kunna skratta åt det här, speciellt när jag ser det hela spelas upp framför mig till Benny Hill, men just nu är jag fortfarade lite upprörd...


Kommentarer
Carin

Åh gud, ser en tecknad serie à la Mulle spelas upp för ögonen ;) Musiken var ju verkligen pricken över i:et.

Den hade passat lika bra idag när min ungponny skenade hela vägen hem, med stallkompisen på 175 cm i full fart efter, med storhästens matte hängande i tyglarna, medan jag låg och sprattlade i skogen, nerknockad av en trädgren ;)

2011-11-11 @ 23:59:46
URL: http://reinert.blogg.se/
Lisa

Förlåt, men HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Lite som när Norpan bockade så bra att min bh gick sönder...

2011-11-12 @ 11:17:27
URL: http://backinthesaddle.blogg.se/
Team Nyrk!

Hejsan, vilken fin blogg! :D

Gillar din header & färgen!

kom gärna in till oss, kanske följa varandra via bloglovin?:)

kram T.N

2011-11-12 @ 14:24:23
URL: http://teamnyrk.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0