The blue-jumper-horror

Jag har ett problem.
Eller ja, Nelly har ett problem.
Hon är fullkomligt livrädd för en av mina blåa tröjor.

Det tog ett tag innan jag förstod vad som hände:
Första gången jag hade på mig den blåa tröjan gick jag in till henne i boxen för att säga God morgon. Hon stod och mumsade på sitt hö och tittade som vanligt upp och sträckte sig för att hälsa. I nästa sekund hade hennes rumpa knuffat in mig i väggen och hon hade ställt sig med huvudet i ena hörnet och skakade. När jag försökte gå fram till henne igen kastade hon sig in i nästa hörn. Jag förstod ingenting utan lämnade henne och när jag sedan kom tillbaka med en jacka över var hon som vanligt.
Andra gången jag hade tröjan på mig skulle jag hämta henne i hagen. Vanligtvis kommer hon direkt fram till mig när jag ropar hennes namn, och hon började trava mot mig som hon brukar. 10m ifrån tvärstannar hon, vänder och springer åt andra hållet. När jag går efter får hon i princip panik och försöker springa ifrån mig. Jag komemr då på att jag har samma tröja på mig som när hon flippade ur i boxen och tar av mig tröja och lämnar den på marken. Då kom hon fram till mig direkt.
Tredje gången glömde jag att jag hade tröjan under jackan och när jag skulle sträcka mig fram för att hända på henne kom tröjärmen fram och hon kastar sig bakåt...

Vi provade att sätta tröjan på Kat, med samma reakton: hon lär henne inte sätta på henne grimman utan stod i hörnet och skakade. Håller man tröjan i handen går det ganska bra. Då kan man klappa henne med tröjan och röra vid hennes huvud med den. Hon är spänd med accepterar att man gör det. Så fort tröjan åker på flippar hon ur totalt.

Jag har funderat lite kring hur jag ska göra med det här.
Min instinkt är att vänja henne vid tröjan och försöka få henne att förstå att den inte är farlig. Första tanken var att lägga den i hennes box med äpplen på eller nått, men hon är jag bara rädd för den om den är på en människa. Så kanske om man går förbi hennes box med den på och lägger ett äpple i krubban (hon är inte ett dugg intresserad av godsaker om man håller det i handen, hon fokuserar då bara på tröjan). Men kanske att jag helt enkelt ska försöka låta bli att ha tröjan i stallet...

Chefen tror att hon helt enkelt fått stryk av någon i en blå tröja, eller blivit skrämd av en veterinär då veterinärerna här på Irland har kläder i liknande blå färg...

Stackars Nelly ♥


Kommentarer
Stella

Stackarn :( Jag tycker att du ska göra någonting åt det och på något sätt vänja henne vid den. För annars kommer hon alltid vara rätt för den i framtiden vilket kan skapa lite problem.. Hoppas det löser sig :)

2011-05-17 @ 21:34:57
URL: http://stellaobecka.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0