Är hon kanske lite FÖR bra?


Det kan man lätt tro när hon går och vinner sin första start.

Idag har jag funderat...

När Nelly kom för ca 6 veckor sedan (ja, det har redan gått 6 veckor, aaaah!) så bestämde jag mig för att rida och utbilda henne under den kvarvarande tiden här på Irland och sedan släppa henne på bete när vi komm hem till Sverige, och då hon förhoppningsvis skulle kunna allt jag tycker att en fyraåring ska kunna.
Det vill säga; Gå i en relativt stadig form i alla gångarter med en ärlig bjudning, ta stödet från tygeln och viktigast av allt vara framme för skänkeln. Flytta för skänkeln (alltså inga perfekta skänkelvikningar, men kunna flytta sidvärts om jag ber henne) samt hoppa en enklare bana med titthinder på 90cm.

Nu är 'problemet' som så att hon redan kan allt det där.

Den senaste veckan har hon gått så himla bra! Hon är så ambitiös och har verkligen utvecklats över alla mina förväntningar, lilltjejen! Allt i markerbetet har fallit på plats, hennes galopp har fått betydligt bättre kvalité och idag skuttade hon över mur, vattenmatta och konstiga hinder utan att blinka.
Vi befinner oss alltså i ett läge där jag helst hade velat släppa henne på bete och helvila, men det kan jag inte riktigt. egentligen hade jag kunnat fortsätta rida henne den tiden som är kvar, men för det första vill jag inte överanstränga henne och för det andra märkte jag idag att hon var fyllig i högra hasen. Alltså gall-fyllig, och jag får alltid panik när det kommer till gallor.
Visst, hon har egentligen värdiga anledningar till den: snabbt foderbyte när hon kom hit, kraftigt gräs senate veckan, grymt hård mark ute senaste tiden osv. Men jag ser det som en stor blinkande varnings-signal..!
Nu ska hon få vila i helgen, och jag ska gå promenader med henne och se vad som händer med gallan. Går den inte bort illa kvickt ställer jag in tävlingen nästa helg alternativt rider bara ett dressyrtest.
Det KAN vara så att hon gjort något brall som lett till det här, men jag vill vara 100% säker på vad jag har att göra med. Om det är något jag inte behöver göra med Nelly så är det stressa.
Hon är ett talangfullt litet flickebarn och vi har all tid i världen att tävla och ha roligt!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0