Operation: My Fair Lady


Ni som sett musikalen My Fair Lady vet vad som komma skall.
I stora drag går My Fair Lady ut på att ett projekt genomförs där man försöker ta en flicka från en låg samhällsklass, (som är lite 'bonnig' och knappt kan stava till 'vett och etikett') och göra henne till en överklassdam (som kan föra sig väl, säga rätt saker till rätt personer och bli bedårad av alla).

Ni som undrade var planen var för Nelly nu - This is it.

Haha, inte ordagrant, men ungefär ändå!
Jag kommer ta det väldigt lugnt med henne nu i början, dels för att hon är en bäbis, men också för att hon gått rätt så hårt nu i vinter mad alla jakter. Hon är i lite för bra kondition för en fyraåring just nu om man säger så. Hur hon ska förhålla sig till hinder och hoppning är inget hon behöver träna på, det har kommit naturligt för henne vid jaktritterna. Markarbetet där emot har hon knappt presenterats för och hon har haft ganska många olika ryttare på sin rygg redan sedan hon blev inriden, därför kommer jag prioritera följande:
  • Tillit
    Vi ska umgås mycket, borsta på, kela med, gå på promenader, beta gräs och hitta varandra. Jag gillar att busa med mina hästar i ridhuset också, så lite sådant kommer det nog också bli.
  • Longering
    Jag vet faktiskt inte om hon någonsin blivit longerad, eller om hon bara tömkörts. Det märker vi. Jag vill i alla fall börja från den riktigt riktiga början för att inte riskera att missa några fundamentala delar i hennes utbildning. Det kommer dessutom gynna både hennes rygg och allmän tillstånd att bli motionerad utan ryttare. Jag kommer presentera henne för goguen, och på så vis försöka uppmuntra henne till att söka sig framåt nedåt.
  • Löshoppning
    Det kommer bli himla intressant att se vilken attityd hon har till hinder och hur hon tar sig an dem utan ryttare på ryggen som då varken kan störa eller hjälpa. Om hon visar sig hinderklok vid löshoppning skulle jag kunna tänka mig att göra det lite då och då för att uppmuntra hennes naturliga hoppförmåga och teknik.
In emellan detta kommer jag garanterat inte kunna låta bli att rida lite ibland också ;) Mest kommer det nog bli uteritter nu i början eftersom det är vad hon är van vid, och svarar hon fint på goguen vid longering kanske jag tar och knäpper på den vid ridning ibland också - allt för att uppmuntra att hon söker sig framåt nedåt och stretchar ut ordentligt!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0