Närmare Presentation av Nelly!

Ja, nu när allt är officiellt så är det väl dags för en närmare presentation?



N E L L Y
Kön: Sto
Född: 2007
Färg: Skimmel, än så länge ganska apelkastad!
Härstamning: Ej registrerad, kan DNA-testas, ska nog göra det.
Ras: Irish sport Horse
Exteriör: Perfekt blanding av tung och nätt/Draft och Fullblod.

När blev hon inriden?
För ganska exakt ett år sedan, enligt den ständigt omdiskuterade "gamla Irländska skolan". Jag kan inte gå in på detaljer om detta då jag faktiskt inte vet precis vad det innebär mer än att många anser den vara mer brutal än nödvändigt. Detta gäller såklart inte alla, och jag har väldigt svårt att se att Nellys ägare någonsin varit stygg mot henne. Det som inridningen innebar för Nelly var att hon tömkördes till att börja med istället för att longeras som nu är mer vanligt. Sedan reds hon i skritt, trav o galopp innan hon släpptes på några månaders bete. I höstas tog hon in och man gick igenom grundern igen, för att sedan rida ett par jakter med henne och hon hoppades 90cm på pay n jumps felfritt varje gång. Förutom de gånger de åkte iväg med henne på dessa träningstävlingar så har hon aldrig tränats på en ridbana/ridhus. Hon har bara ridits ute i skogen och på fälten. Det ser jag nääästan bara som positivt. Baksidan av detta är att det är mycket jobb att göra i markarbetet, men man får inte glömma att snuttan bara är fyra år!

Hur mycket jakter har hon gått?
Sammanlagt har hon varit med på 10 jakter. De första var för hennes egen skolning, men sedan visade det sig att hon var så stabil att hon fick gå som 'tät-häst' på hela 6 jakter. De hästar som väljs ut till sådana 'tät-hästar' handplockas av jaktmästaren och är av den typen som aldrig stannar. De ska fungera som en draghäst åt de andra hästarna. Det fungerar nämligen så på dessa jakter att hoppar en häst så hoppar alla. Nelly var alltså en av de hästarna som fick hoppa först! Det är ett ärofyllt uppdrag, och hon ska ha skött sig exemplariskt varje gång!

Hur fungerar det här med DNA-testet?
I Nellys pass står det att hennes härstamning är okänd, men så är inte fallet. Hennes uppfödare vet vilka hennes föräldrar är, men jag vet inte varför han inte tog med det i passet.... I alla fall så är vår klubbsekriterare professor på ett labb där man testar hästars DNA, så jag ska fråga henne om hur jag ska gå tillväga för att testa Nelly. På Irland är alla godkända hingstar och avelsston registrerade i en DNA-bank, så det är bara att testa och se vilka matcher man får. Antagligen är det nog så att mamman inte finns med, men kanske morfar och definitivt pappa. Så något/några svar ska vi allt få!

Vad var det som klickade med Nelly?
Hon är en störtskön liten dam helt enkelt!
När jag började leta häst var min önskebild ett skimmelsto på 4 år som inte var så utbildad ännu, men som är van att bli riden ute och som kanske gått någon jakt. Nelly passar in på den beskrivningen perfekt! Hon är fortfarande en yster ungehäst, men åh som cool! Det absolut bästa huvud jag någonsin mött i en häst. Jag tror att hon är väldigt intelligent och att vi kommer kunna ha massa kul ihop!

Hur är hennes gång?

Jag har ju faktiskt inte sett så mycket av hennes gångarter, men jag skriver vad jag känt och sett på filmsnuttarna.
Skritt: Avslappnad, taktfull men aktivitet genom hela hennes kropp.
Trav: Flashig, lite 'höga knän' och bra schwung. Kan nog bli riktigt bra med jobb!
Galopp: Helt klart hennes bästa gångart. Väldigt balanserad för att bara vara 4 år. Mycket power, men inte mer än man ber om. Kan knappt vänta tills jag får se hur den blir med bättre markarbete!

Hennes språng?
Oj oj oj!
Nu ska ni faktiskt få se två bilder, som är tagna från försäljningsvideon. Det är på grund av detta språng jag åkte och kollade på henne:

När jag själv var det och provred var sprången lika kraftfulla, men eftersom jag inte var van henne så kunde jag inte locka fram hennes fulla potential. Hon hoppade mig ur sadeln över nästan varje hinder, och sadeln jag red i var så hal att jag nästan åkte av två gånger! Men eftersom jag här har bevis på vilka språng hon kan göra, så det är bara att jobba på det!


Jag fick en fråga om vad planen är nu, och den kommer så småning om i ett eget inlägg! Jag har en plan, men jag ska utveckla den lite innan den kommer upp här =)


Kommentarer
Emelie B

Vad roligt, hon verkar gudomlig! :D

2011-03-29 @ 21:54:39
URL: http://emeliebjormo.blogspot.com
Josefina

Det låter som en riktig kanonhäst! Hoppas man får se henne i sommar :)

2011-03-30 @ 10:17:21
URL: http://josefinap.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0