Welcome to the Jungle?

Med Kenny hade jag lyxen att den allra första sadeln vi provade på henne satt som ett smäck, så jag blev aldrig utsatt för det torterande sadelletandet som man hör att folk utsätts för i år och dar. Nu verkar det dock som att jag också kanske kommer behöva ge mig in i Sadeldjungeln...


Igår provade jag min älskade Prestige Golden Star Extra på Nelly.
Vanligtvis är jag ganska duktig på att se om en sadel passar eller inte, vart den i så fall inte passar och vad som behöver ändras. På Nelly trodde jag att det skulle vara busenkelt då hon har ett så självklart sadelläge. Men igår blev jag helt ställd.
Den låg egentligen bra på hennes rygg, men det är manke/bog-området jag oroar mig för...

Jag var liksom inte tillfreds med hur sadeln såg ut på henne.
Hon har ganska liggande bogar och lång manke, och jag vet ju att hon är av en bred-över-ryggen-modell, men jag blev som sagt ändå lite konfunderad. Den ser ut att vara ganska ordentligt för smal, men sadeln har jag ju breddat till stl 35 (!) och då Prestiges storlekar bara går upp till bomvidd 37 (som för övrigt är superbrett!) så betyder det att när hon nu kommer bredda sig mellan 4-6 år ålder kommer det inte GÅ att göra sadeln bredare.
Så på ett vis har jag svårt att förstå att den kan vara för smal redan nu i så pass bred storlek.
Om det är så att sadeln inte funkar, så betyder det att inge andra Prestigesadlar kommer funka heller, och det vill jag inte gå med på! Jag gillar verkligen prestigesadlarna, de passar mig väldigt bra som ryttare. Nästa sadel som passar mig väldigt bra som ryttare skulle vara Butetsadlarna, och för det första ha jag i nuläget inte råd med en Butet, och för det andra hade jag blivit så hysteriskt rädd om sadeln att det inte funkat, haha!

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att åka till stallet idag och rida i sadeln för att se hur det faktiskt känns och ser ut.

Update kommer alltså senare idag!


UPDATE!

Nu har jag helt bytt åsikt. Sadeln är helt klart för vid!
Det är lite svårt eftersom hennes manke är ganska bred, medan hennes kropp inte är speciellt bred... därför är jag nu i stället lite orolig för att det skulle trycka på hennes manke att göra sadeln smalare, samtidigt som den är på tok för bred i nuläget! Aaaah! Jag fruktar som sagt att det är sadeln i sig, Prestigen, som inte passar henne helt enkelt. Hon är kanske lite FÖR rak i ryggen för den... Humm...
Jaja, vi får tillkalla expertis när det blir dags för det.
Frågan är bara vem man vågar ta hem, har hört så mycket skräckhistorier den senaste tiden om fantastiska hästar som blivit helt förskräckliga i ryggen pga fel från sadelutprovarens sida.
Ett annat problem är ju det faktum att hon växer så det knakar. Jag har ju ingen lust att värma den smalare nu, bara för att i höst behöva bredda den igen, och sen kanske bredda den en gång till - naej...

Mätte henne förresten också!
Stolta 168cm var hon med en riktigt mätsticka. Skönt!
Inget mig emot egentligen om hon blir större, men inte riktigt än, haha!



Kommentarer
Caroline

haha roligt collage du gjort med sadlarna;)

SV jag skriver gärna om tävlingar och mål osv bara det att jag lite har tröttnat på att aldrig kunna tävla för är inte jag skadad så skadar sig hästen i hagen, det börjar faktiskt likna ett dåligt skämt. Därför har jag inte längre några mål, jag är glad om hon går att rida helt enkelt. Jag har desto större mål med Celebrity istället:)

Men OM hon nu inte skadar sig i hagen igen ska jag se om det finns några tävlingar i slutet på juli/början på augusti. Men det är bättre att inte måla upp för stora planer för jag är trött på att bli besviken hela tiden.

2011-07-13 @ 11:15:34
URL: http://internationalshowjumping.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0