Nyheten heter Nykle!

Ja, jag har faktiskt en nyhet att informera om ;)

Denna vecka, söndag till söndag, är jag nanny åt en döfrän frieser som heter Nykle! Jag ska ta hand om, mata, rida och framförallt ta hand om hans man och svans som om det vore gjort av guld (i Frieservärlden är nog förresten en tjock man och svans värt betydligt mer än guld...).

Nykle var Kennys hagkompis lite till och från i det stallet jag hade henne, och nu komemr han och hans ägare finnas i det nya stallet dit Nelly ska flytta efter betet. Nykle kommer bli ett återkommande ämne här på bloggen då det ser ut som om jag kommer hjälpa till ganska mycket med honom framöver (ca 10 dagar per månad).

Såhär ser han (och hans matte) ut:


Idag har jag ridit Nykle för första gången, och vi red barbacka, haha!
Hans matte vill gärna att jag ska göra det med honom så att han vänjer sig. Hon hade önskemål på att jag skulle galoppera barbacka, för det hade hon inte vågat sig på riktigt än.
Det första som slog mig när jag kom upp var att det skulle vara omöjligt att sitta kvar om han bockade: Han är väldigt bred, har ingen manke och om jag skulle tappa balansen så ser man hellre att jag faller än att jag skulle ta tag i manen, haha!
Traven var svårast, framförallt eftersom han testade mig lite också. Galoppen var som en dröm, även om det gick lite för fort ibland, hehe! Han var riktigt frän att rida!
Tanken är att jag ska presentera honom för bommar och hinder också, det ska bli spännande X)



Nelly red jag inte idag då jag hällt på switch även där sadeln ligger. Vi kollade hennes träck idag och hon behövde avmaskas, så förhoppningsvis kommer hon äntligen ut på betet i övermorgon!
Igår red jag, och hoppade lite faktiskt!
Det stor ett räcke (70cm) och ett stigsprång (90cm) framme, så det var ganska perfekt! Vi travhoppade räcket några gånger, hon tyckte att det var jättesvårt, men bjöd härligt på det lilla hindret =)
Oxern hoppade vi i galopp och när hon, efter två försök, verkligen svarade för skänkeln hoppade hon super! Hon nuddade inte en bom och vi nådde en bra avsprångspunkt varje gång - kul!
Fina, kloka lilla Nelly ♥


Hon hoppade mycket rundare och finare än såhär igår..!


Kommentarer
Hanna

Åhhh Nykle är så gudomligt fin :D !! kommer ihåg när han kom till lyngåkra och stod i hingsthagen och jag bara dog! Finns verkligen inga klokare hästar än frieserhästar. Hälsa Linda om hon kommer ihåg mig :)

2011-06-30 @ 21:23:33
URL: http://hannahou.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0