Hoppning med Rupert!


Rupert i Ross House

Igår visade Rupert inte längre någon hälta, men jag nöjde mig med att longera honom. Idag var han har pigg o glad som helst så Chefen ville att jag skulle ta några skutt med honom inför lördag, med tanke på att det var så länge sedan vi hoppade sist.
Rupert kändes faktiskt lite trött när vi började, men tände snart till! Vi kom om inte perfekt så bra på alla hinder och Chefen tyckte att jag red bra. Det är samma sak som alltid, att jag måste sluta tänka så mycket och bara rida ;) När jag gör det blir det jättebra! Chefen tyckte att vi är ett riktigt bra team nu, och att vi klarar alla svårigheter han presenterar oss för - kul!


Jag känner mig så grymt taggad inför lördag!
Nu gäller det!
Jag VILL verkligen till Dublin Horse Show!

Det jag kommer behöva tänka på är att lägga upp ett bra tempo med en bra grundgalopp. När jag tittar på mer rutinerade ekipage på större tävlingar tycker ajg alltid att de rider så himla fort, men samtidigt förstår ju jag också att det behövs kraft och energi får att få till sprången. Nu kommer ju jag och Rupert bara hoppa 1m, men han är fortfarande en ganska orutinerad unghäst på 1.59m i mankhöjd, så han behöver också ett hälsosamt tryck för att få till bra språng.
Jag kommer också behöva tänka på att inte tappa galoppen i svängarna, vilket jag gör ibland. Det ska nästan vara lite för frisk galopp i svängarna för att sedan kunna slappna av och vänta in hindret i anridningen. Chefen vill ha hästarna i en framåt galopp mot hindret, och helst ska de komma ur den galoppen lite för nära, för att på så vis hoppa upp sig och använda sin kropp bättre i språnget. Flack ridning är det värsta han vet... ;)
Fokus, fokus, fokus är nästa grej. Hela tiden nästa hinder och aldrig ta blicken från hindret jag ska till! Det här ska vi allt klara av =)


Kommentarer
Mamma

Jag håller så många tummar jag bara kan!!

2011-06-09 @ 22:43:04
Wenche Liwing, livet i Belgien

Lycka till på tävlingen nu och tänk bara på det viktiga, och framför allt ha kul!



sv. Ja,lite som jag trodde då med andra ord... Men bara kämpa på och snart kommer hon sluta med det där. Rid som vanligt skulle jag säga, överdriv inte åt något håll, hon måste lära sig och det kommer hon =) Du gör troligtvis inte mycket mer än bara ändrar vikten en aning i sadeln, men det kommer med tiden att hon accepterar det och lyssnar =)

2011-06-09 @ 23:49:24
URL: http://kylskapetstankar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0