En fråga från Josefine



Först och främst får jag säga TACK så mycket ;)
Jag blir alltid lika glad för sådana här kommentarer!

Jag har svarat på någon fråga om packning och hur man hittar ett jobb utomlands här,
så nu ska jag försöka formulera några konkreta tips rent allmänt om jag förstått frågan rätt.

Såhär på rak arm får jag nog sammanfatta det till de tre stora:
  • VAR BEREDD PÅ ALLT!
  • TA INGEN SKIT!
  • GLÖM INTE GUMMISTÖVLARNA!

Irland är inte som Sverige med både för- och nackdelar, det har jag också skrivit om tidigare. Med rådet att du ska vara beredd på allt menar jag båda dessa aspekter: Var öppensinnad och ta till dig allt nytt du får lära dig, det finns kunskap och lärdom på Irland du aldrig kommer stöta på i Sverige eller någon annan stans. Men var också beredd på att du kommer stöta på saker som du INTE bör ta med dig eller ta lärdom av. Det finns mycket skumma typer och människor med en hästhållning som aldrig hade varit laglig i Sverge, och beroende på situationens allvar kan man hantera det på två olika sätt:
1. Ibland får man helt enkelt ta sedan dit man kommer. Kom ihåg att du är en person som är på besök i landet, och i en del fall gäller då att du inte kan kräva att de ska rätta sig efter dig - utan du får istället, om än motvilligt, rätta dig efter dem.
2. I vissa fall kan man hamna i en situation där råd nummer två verkar: Ta ingen skit! Ser du något som är under all kritik eller som gör dig upprörd är det självklart att du ska säga till om det och visa att du tycker att det är fel. Inte vid mitt senaste besök på Irland, men en gång för många år sedan visste jag att "om jag gör en big deal av det här, då kommer de skicka ut mig här ifrån med huvudet före", men min moral var alldeles för stark för att jag inte skulle visa att jag tyckte att det var fördjävligt. De skickade inte ut mig, men jag var inte älskad av alla efter den dagen - men det var ändå värt det.
Ta ingen skit har också en annan bemärkelse, och det är att du inte ska göra vad som helst. Stå på dig, annars står någon annan på dig! Slit inte ut dig, jobba under förhållanden som du tycker är ok - och om du inte tycker att det är ok - säg till! Ingen bidrar ifrån att du blir olycklig.
Och såklart då, felet som allt för många gör:
Glöm för guds skull inte gummistövlarna!
Jag själv rekommenderar verkligen Hunterstövlarna, annars kommer dina fötter nog inte överleva många långa arbetsdagar i skitväder ;)


Om du vill får du jättegärna skriva vart du ska någonstans, kanske vet jag om vilket ställe det är och kan ge mer specifika tips om just den anläggningen =)


HA SÅ KUL!


Tjohoo, galen Huntertrial med Aussie X)


Kommentarer
Wenche Liwing, Livet i Belgien

sv. haha! jaa, jag tror aldrig hon har rivit den hästen!

2011-06-30 @ 20:05:58
URL: http://kylskapetstankar.blogg.se/
Josefine

Tusen tack! Jag ska till John och Olivia Holohan på Boolagh Stud, det ligger typ ganska nära Kilkenny och Tipperary :)

2011-07-03 @ 12:11:00
Caroline

Hej, jag undrar hur det var på Boolagh Stud- en fråga till Josefine eller någon annan som vet! Läste någon annans blogg och hade vantrivts som katten där... kanske lite skoj att veta innan man åker dig :)

2012-01-21 @ 23:13:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0