A Touch of Frost

NELLY
Nelliphant, Nelly Furtado, Nellisan, Nell, Nelly-noosch


Officiellt passnamn: A Touch of Frost
Hemma-namn: Nelly
Född: 2007 (4år)
Kön: Sto
Härstamning: Okänd, än så länge
Ras: Irländsk Halvblod, än så länge
Mankhöjd: 168cm, än så länge
Färg: Dapple gray (apelkastad)
Utbildningsnivå Hoppning: Hoppat 90cm Clear Round x2 felfritt
Utbildningsnivå Markarbete: Börjar bli stadigare i formen, flyttar för skänkeln i skritt o trav
Utbildningsnivå Hunting: Högsta möjliga

◊ ♦ ◊

Som många av er redan vet så fick jag möjligheten av döpa Nelly själv. Det har varit en av mina högsta drömmar sedan liten stalltjej att få döpa en häst, men när jag väl stod där vart det blankt! Jag hade dessutom tidspress på mig om 30 dagar, så tillslut tog jag det namnförslaget som kändes bäst just då = A Touch of Frost.

Hennes härstamning är fortfarande okänd, och DNA-labbet sliter sitt hår ;)
Att hitta mamman har de gett upp på helt, men det finns fortfarande en god chans att de finner en matchande hingst och på så vis kan hon få fadern registrerad. Vad det kommer göra för hennes registrerade 'ras' vet jag inte ännu. Jag vet dock att hon inte kommer kunna bli registrerad som "Irish Sporthorse" så både en godkänd mamma och pappa krävs för det. Antagligen kommer vi behöve uppdatera hennes pass till ett Svenskt sådant, och då kommer hon aoutomatiskt bli ett Svenskt Varmblod. Så ser det ut i nuläget i alla fall.

Hennes utbildningsnivå i hoppningen anser jag vara lagom. Förhoppningsvis kommer vi kunna starta någon Clear Round-hoppning på 90-1,00m innan årets slut.
Hennes utbildningsnivå i markarbetet är jag generellt inte så missnöjd med heller. Jag ville hellre ha en helt outbildad häst än en felriden. Att hon fortfarande är så ostadig i galoppen känns dock som ett hinder som kommer ta tid att ta sig över, men förutom det är hon precis som jag vill ha henne.
Hennes höga utbildning inom hunting ser jag både för- och nackdelar med. Jag är inte helt överrens med det faktum att hon blev riden så pass mycket och hårt sedan i övergången från 3-4åring, men å andra sidan har det gjort henne modig och klok. Nelly är en av de få 3-4åringar som någonsin blivit utnämnd till att vara 'fronthäst' under jakter - det hör man näst intill aldrig om. Hennes uppgift under jakterna var att hålla fronten tillsammans med Jaktmästaren och se till att alla hästarna hoppade alla hinder. Detta ärofyllda uppdrag fick hon eftersom hon var en av de hästar i sällskapet som alltid hoppade. De ansåg henne mer tillitsfull och benägen till att hoppa än de äldre erfarna hästarna (antagligen för att hon var ung, vild och inte förstod bättre, men ändå, haha).

Jag har själv fått se några av de 'hinder' hon hoppat på dessa jakter, och jag kan säga att jag aldirg i livet kommer hoppa något liknande! Häckar på 1.50 som är så täta att man inte kan hoppa igenom dem, 'diken' som är över 3m långa och djuuuupa! Vansinne!

◊ ♦ ◊

Mål
Än har jag inte satt upp några spektakulära mål med Nelly, då jag helt enkelt inte känner henne tillräckligt väl än för att veta vilken potencial hon besitter. Jag tror stark på henne, och jag tycker att hon är en fantastisk häst. Men specifika mål känner jag min inte redo för att sätta.

För i år vill jag framförallt att hon ska vänja sig vid Sverige, mer miljöträning än den här omställningen behöver hon knappast, men att komma iväg och göra lite roliga saker ihop. Kanske träna för hopptränare några gånger, presentera henne för Dressyr-Danne (Dan Aspegren) och höra vad han säger om henne. Jag vill att vi ska få ordning på galoppen och att hon fortsätter muskla sig och utvecklas!

Beroende på hur hon känns i slutet av det här året kan jag sätta större, mer specifika mål för framtiden, och det ska bli jättekul!



Kommentarer
Lisa

jätte bra text! Nu vet vi lite mer om nellystumpan :)

2011-06-28 @ 12:23:35
URL: http://rememberit.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0