Nelly, min Nelly!


Foto: Lisa Härdne

Nelly har nu gått på bete i snart 2 dygn, och hon verkar tycka att det är kalasbra! Betet hon går på har två stora fält med massa mumsigt gräs, skogsdungar, bäckar och ett lite större skogsområde. Det är verkligen fint. Det ligger uppe på en kulle och det fläktar alltid skönt, även om det inte är tillräckligt för att hålla de dumma blinningarna o bromsarna på avstånd!

Jag har dock fått en idé...
En teori kring varför Zebror har sina ränder, är att det är ett flygförsvar på högsta nivå (i Afrika finns ju flugor som dödar). Nästan alla flugor och insekter, inklusive bromsar och blinningar, har så kallade fasettögon, och Zebrornas ränder gör dem osynliga för dessa fasettögon - flugorna kan inte se dem, och kan därför inte heller landa på dem! Jag är därför lite sugen på att göra ett experiment, då jag har förmånen att ha en skimmel ;)
Ett förslag är att köpa sådan hårspray som finns på leksaksaffärer/buttericks och spraya svarta ränder på henne á la Zebra-Nelly! Denna hårspray går väldigt lätt att borsta bort från hästen, så den lär ju inte hålla emot regn...
Andra förslaget är då att jag köper ett flugtäcke på Falsterbo (som ändå var planen), men ett som är väldigt luftigt och skönt och inte ligger an för mycket mot hennes kropp, och målar detta med svarta ränder.

Mitt dilemma med flugtäcken är nämligen det faktum att de som är lätta och luftiga och sköna för hästen att ha även på varma dagar täcker så fruktansvärt dåligt! Och de som täcker bra ligger an så mot hästens kropp att deras egen avkylningsmekanism inte kan fungera korrekt. Detta kan vara min lösning! Spännande!


Tack raringar!





Kommentarer
Wenche Liwing, Livet i Belgien

hahah! Så jävla skön du är! Vilken idé, hur kom du på den egentligen??? Men, om du provar måste du ju helt klart berätta resultatet!

2011-07-04 @ 18:40:38
URL: http://kylskapetstankar.blogg.se/
PATRICIA - vinn en design

Tänkte bara säga att jag just nu tävlar ut två designer till er läsare. Du får bestämma exakt hur du vill ha de och så gör jag jobbet åt dig. Passa på, alla vet att det blir mycket roligare att blogga när man har en snygg design :)



Kram :D

2011-07-04 @ 22:17:50
URL: http://ponnynceline.blogg.se/
lisa

Första tanken som slog mig innan jag hann läsa klart hela inlägget, var att köpa ett randigt täcke helt enkelt. Alltså ett svalt flugtäcke, finns säkert att hitta randigt. Då skyddar ju både täcket och ränderna ;)

2011-07-08 @ 11:27:17
URL: http://rememberit.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0