Nej men vem behöver andningspauser?

Inte jag i alla fall, haha!

Idag har den ena saken avlöst den andra och allt har rullat på nonstop ända fram tills dagens slut. Roligt att hinna med så mycket, men jisses vad trött jag är nu!
Det jag gjort idag:
  • Matat alla hästarna
  • Halmat hos alla hästarna (dock inte själv)
  • Sopat alla stall (dock inte själv)
  • Ridit Billy - Uteritt med några rundor på galoppbanan som avslut.
  • Ridit Rupert - Dressyrpass på banan och uteritt efteråt.
  • Tagit hand om lätt skadad häst - tvättat sår och bandagerat
  • Bytt stall på Kilamonjaro
  • Ridit Kilamonjaro - bara skritt och trav inne pga regn
  • Kvalitetsumgänge med Skorpan + haft på träns o schabrak
  • Gått på promenad med Skorpan ute i vårsolen
  • Galopperat och hoppat med Mandela - det var ballt!
  • Ryckt manen på tre hästar
  • Fodrat alla hästarna kvällen
  • Sopat alla stall
Pust!
Det är första gången jag hunnit med alla 5 hästarna på samma dag! Bra jobbat alltså! Alla har skött sig riktigt bra, även om jag tror jag och Rupert har hamnat i en liten svacka... Provade att rida honom utan goguen idag och han går jättefint så länge jag sitter ner och verkligen rider, men eftersom han är ung och ganska otränad än så länge vill jag inte sitta för mycket - men så fort jag börjar rida lätt eller lättar från sadel i galoppen går han av tygeln och tror att det är 'ledigt'. Visst, han har inte riktigt orken än till att gå i superstadig form hela tiden, men jag önskar ändå att det yttrade sig på annat vis. Att han skulle mjukna när jag mjuknar istället för att se det som att han kan göra som han vill då. Dessutom har han börjar bli riktigt stoig = om ja ställer för höga krav tjurar han ihop fullständigt och sparkar bakut och har sig! Dock är det antagligen just för att han är så stoig som jag tycker så mycket om honom, men jag blir lite stressad inför dressyrtävlingen på söndag...

Jag förstår inte varför alla skrämt upp mig så mycket vad det gäller Mandela! Det enda jag hört om honom är att han är konstant nervös, überkänslig och avkastarkung. Jag har varit sjukt nervös inför att galoppera på honom eftersom alla sagt att jag bör förvänta mig bockparader utan dess like, men idag var han hur fin som helst! Han gick verkligen super! stödet i handen var som att hålla i sytrådar, och bara jag höll om försiktigt med skänklarna så gick han stadigt i en låg rund form i alla gångarter! Han har en riktigt härlig, stor och rytmisk galopp, även om det går lite fort ibland... När jag kände mig färdig kom chefen in i ridhuset och undrade om vi kände oss redo för ett språng eller två. Mandela har bara blivit hoppad uppsuttet en gång tidigare, och har som sagt vilat en månad, men han var så fin att det kändes ok. Vi kom bara några gånger på ett kryss som i slutet kanske var 1m på sidorna, och han hoppade fantastiskt varje gång! Chefen var jättenöjd och menade att vi passar bra ihop. Jag fick en sådan där nick, ni vet, 'a nod', som betyder att han är nöjd med vad han ser - det är lite, men det är tillräckligt!


Annaharvey Invictus - Mandela!


Kommentarer
Emelie

Det är så himla roligt att få läsa om dina dagar och hur bra det går för dig! =)

2011-01-13 @ 00:40:59
URL: http://semlur.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0