Näej, inte nu igen!

Jag hostar och snörvlar och har börjat få feber-känningar.
Det suger verkligen!


Som tur var så har dagen varit väldigt lugn. Jag har varit helt själv på anläggningen idag och efter att jag fodrat i morse red jag Rupert, Kilamonjaro och Billy och var klar vid 12. Sedan gick jag in och såg på film tills klockan 4 då jag gick ut igen för att fixa och fodra. Sådana dagar passar bra när man mår pissdåligt.
Jag mådde lite bättre i morse, så därför red jag:

K I L A M O N J A R O
Tog ut honom till paddocken idag, och han var så himla duktig! Andra gången jag rider honom ute och han tittade inte på en endaste grej! Hans framåtbjudning var mycket bättre än i ridhuset, vilket jag kan förstå, och därför blev det också betydligt lättare för honom att galoppera och behålla tryck i galoppen. Är helnöjd med honom!
Har pratat med Chefen nu och i morgon ska han förhoppningsvis få börja stå i ett stall istället för på lösdriften. Tjocka till sig lite och ta det lugnt!

R U P E R T
Fick ett lätt men uppfriskande pass ute. Han har haft lite svårt med behärskningen sedan jag kom tillbaka så jag lät honom bralla av sig lite på galoppbanan. Det var inte så farligt som jag trodde, han ville mest bara springa ett varv, sedan kunde han jobba på hur fint som helst. Han var lite stark, men det lossnade så snart han började jobba korrekt. Det ska bli så spännande att se vad han går för i vår!
Tränset han har på sig här är faktiskt mitt eget, tog med det hemifrån då jag tror pullarnosgrimma borde fungera bättre på honom i terrängen. Fint blingat pannband får han låna också =)

B I L L Y  B O N K E R S
Ja, han heter ju inte Bonkers, men idag var han helt galen så då får han dras med det smeknamnet..! Efter Rupert ute-tur kändes det som om det skulle vara rätt för Billy också. Han är ju en utomhushäst som inte trivs så bra i ridhuset eller ens knappt på utebanan, så jag tänkte 'lufta' honom lite... Som en del av er säkert redan vet är Billy mycket ridbar, men fruktansvärt lat. Man måste verkligen ponny-sparka på honom ibland och oftast får man inte ens då responsen man är ute efter. Så idag när vi började trava på en grusväg låg det en liten (20cm?) stock vid sidan av vägen och jag tänkte inte ens på att jag styrde på den - men det gjorde Billy! Han tog ett ordentligt språng över stocken och drog sedan iväg i världens galopp! Han verkligen dundrade på och jag hade ingenting att säga till om. Min första tanke var att 'välta' honom, alltså ta tag i ena tygeln och dra, för då kan han inte springa och i värsta fall så 'välter' han. Men så kom jag på att det är ju faktiskt Billy, han borde stanna när han är färdig. Så jag stod där i bakåtlutad fältsits och bad till gud att han såg att vägen svängde och efter 500m var vi framme vid galoppbanan så jag lyckades styra in honom där. Två varv senare bröt han av till skitt och var hur lugn som helst. Skithäst, haha! Skrittade av honom riktigt länge efter detta, och får nog skritta honom i två dagar till för att försäkra mig om att han inte sträckt sig eller nått... Onödigt, men kanske nödigt i hans ögon...


I morgon börjar vi fixa i ordning på gården och nästa måndag börjar ridskoledelen igen (ve och fasa!). I morgon ska vi antagligen stalla in de tre nyblivna 3-åringarna som ska människovänjas och ridas in. Jag är ju redan bästis med min Skorpa, så det blir nog inga större problem =)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0