Bäbis-update!

Igår skulle de officiellt sittas på Skorpan för första gången.
Jag skulle upp, och chefen var hästhållare/Maja-lyftare. Det gick finemang att sitta där och röra på sig, klappa och klia honom på halsen och ledas runt av chefen. Det kändes så enkelt och naturligt att vi bestämde oss för att prova att longera honom i skritt. Det gick också jättebra. Allt gick jättebra egentligen ända tills Skorpan för en sekund glömde bort vart jag var någonstans, och han blir väldigt osäker kring chefen om jag inte är med. Därför gjorde han hel helomvändning, chefen var tvungen att släppa linan för att han inte skulle få panik och det bar iväg i full galopp.
Tacka gud för att man har så god självkontroll att man vet vad man gör med sina kroppsdelar! Där stod jag i alla fall i stiglädren med benen så långt ut från hästen som möjligt, hållandes i en halsrem och upprepa "Wooooh, eeeeeeasyyyy boooooy" ända tills jag märkte att jag hade hans uppmärksamhet. Då sa jag "Aaaaand waaaalk" och så bröt han av till skritt och höll sig lugn efter det ♥

Idag var det dags för uppsittning igen och när vi skulle börja trava fick han en liten flashback och galopperade ett varv innan han insåg att allt var ok och efter det var han en riktigt stjärna!
Chefen bara står i mitten och håller i longerlinan, sedan kan jag, men endast rösten, be honom att skritta, stanna och trava! Superduktig är han!
Det man märkte att han reagerade på mest och som verkade va den största förändringen för honom med att ha mig där upp var att mina kommandon kom bakifrån istället för från sidan (som när jag står i mitten vid longering). Han tyckte att det var lite läskigt först, men idag var han lugn och fin!
Avsultade dagens pass med att Chefen ledde oss en runda kring gården.

Det går fortsatt bra med Georgia också!
Det kommer nog dock dröja lite innan vi rider på henne...
Att komma upp på henne blir nog egentligen inte så svårt, har redan provat att småhänga lite och hon verkar inte bry sig alls. Dock kommer det bli jättesvårt att longera henne med ryttare utan att hon galopperar runt som en galning - det gör hon ju nu ibland utan ryttare! Dessutom får jag kanske föreslå en annan lösning för chefen, för eftersom hon bara litar på mig än så länge kommer hon nog inte gå med på att någon annan än jag longerar henne, men jag vet inte heller om hon så skulle gå med på att någon annan än jag sitter på henne. Man skulle behöva klonas i hennes fall!


Avslutar med en bild från Rugymatchen:


Kommentarer
Emelie

Häftigt att Skorpan lyssnar så bra på dina röstkommandon! :D

2011-02-23 @ 22:58:26
URL: http://semlur.blogg.se/
Pauline

Det är otroligt vad hästarna verkar lita på dig, hur gör du? : )

2011-02-25 @ 17:56:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0