Rupert = Räddaren i nöden!

Nu ska jag berätta något som jag tycker är lite häftigt.

Med jämna mellanrum kommer det ut en veterinär, som alla känner väl här på gården, och tar lite blod från Rupert. Han är supersnäll att sticka och får alltid ett äpple efteråt! Varför nu då detta?
Jo, så som jag har förstått det hela har Rupert en ovanlig blodgrupp och hans blod används för att rädda fölisar som inte fått några antikroppar från sin mamma.
Antikropparna får ju fölisen i sig genom råmjölken, men om det uppsptått problem så att fölet inte fått i sig detta kan man ta ett blodprov för att se om fölisen saknar plasma i sitt blod. Om den inte har tillräckligt kan den få blod av en matchande blodhäst = Rupert!
Som jag skrev ovan har Rupert alltså en ovanlig blodgrupp, och därför 'samlar' man på hans!



Kommentarer
Michan

Så häftigt! Rupert är verkligen en speciell häst och väldigt söt. :)

2011-02-13 @ 08:24:03
URL: http://michansdiary.blogspot.com/
Michan

Tack så mycket!! :)



Förstår verkligen att det känns tråkigt att din chef inte vill sälja honom till dig, ni verkar ha ett speciellt band mellan varandra. Men jag håller tummarna att du hittar en mins lika bra, eller bättre, häst att ta med dig hem.

2011-02-13 @ 13:28:05
URL: http://Michansdiary.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0