Hoppetossan

Idag är det blåsigt o regnigt o kallt!
Vårt hö tog slut igår o när jag kom för att ta in hästarna i em hade det fortfarande inte kommit nytt. Att ta in hästarna utan att mata dom = inge bra, de hade antagligen rivit stallet, haha! Nelly hade nog gnagt sig ut genom boxdörren X)
Så, jag ignorerade att alla stod o gav mig onda ögat o väntade in i det sista. Tillslut fick jag ändå ta in dom, men aktiverade Nelly snabbt innan hon hann inse hur hungrig hon var.

Longering fick bli dagens grej!
Jag ställde upp ett kryss med block på kortsidan.
Först fick hon göra mycket skritt- o travövergångar, hon lyssnar verkligen superbra och gör fina energiska start o stopp. Hon är dessutom riktigt duktig på att göra halt. Så fort jag säger "Stand" så stannar hon, och när jag säger "come here" så vänder hon och kommer in till mig = duktig Nellisan!

Tillslut bad jag henne att trava mot det lilla hindret, och två galoppsprång ifrån det drar hon en riktig rövare o tvärnitar innan hon bockar iväg längs halva långsidan för att hon tyckte att hon var så hima busig, haha! Efter att jag återfick kontrollen hoppade hon dock varje gång, fulingen ;)
Vi gjorde helt enkelt så att hon fick hoppa 10ggr åt vänster o 10ggr åt höger, i både trav o galopp. Jag finner det lite fascinerande att hon börjat hoppa så bra när jag sitter på, avspänt och tar inte i för mycket. Men, när hon hoppar löst såhär hoppar hon så vansinnigt stort! Ett par gånger hade jag hennes framhovar i ögonhöjd!
Något annat intressant är att hon öppnar upp allra bäst bak om hon kommer lite för nära, men det gör inte språnget rundare eller spänstigare. Kommer hon stort hoppar hon jättestort varje gång, precis som om hon inte vill sabba språngkurvan, haha...!

Jag försöker ju longera henne en gång i veckan, och det ska vi fortsätta med.
Jag anser att hästens ålder är en bra utgångspunkt för hur ofta hästen ska tränas under ryttare. Generellt tycker jag det passar väldigt bra att:
* 3-åringar går 3 dagar i veckan
* 4-åringar går 4 dagar i veckan
* 5-åringar går 5 dagar i veckan

De allra flesta veckor rids Nelly 4 dagar, vilar 2 och longeras 1.

Det passar henne jättebra tycker jag =)


Kommentarer
Carro

Roligt att läsa att det är någon mer som fortsätter prata engelska med sin häst :)

2011-12-04 @ 22:30:12
URL: http://lissycaseycarrooo.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0