Årsresumé Juli - December



JULI
Red Nellisan någon gång på Svensk mark innan hon släpptes på bete och jag åkte till Falsterboooo! Nelly landade ganska snabbt och blev självutnämnd drottning på betet där hon hunsade runt de andra hästarna som glatt följde hennes befallningar, haha! Falsterbo blev en välbehövlig semester, även om det kanske inte blev så mycket sömn direkt. Haha, efter den veckan behöver man alltid sova en vecka innan man är tillbaka i form X)
Vi hade i alla fall så himla roligt, och jag blev riktigt inspirerad av att titta på tävlingarna!
Jag bestämde mig för att satsa helhjärtat på fälttävlan redan dena här månaden, och jag fick jobbet i stallet där jag sedan även stallade in Nelly.
Terrordådet i Norge hör väl juli till också, även om det inte är något jag direkt vill minnas... usch.
Jag pimpade min kavaj!

Falsterbooooo!


Kavajen!


Bullen, stallkatt i stallet!


Nelly på bete!



AUGUSTI
Jag börjar hoppa banhoppningshinder med Nelly, och ramlar av HELA TIDEN, haha! Vi red vårt första dressyrpass för Tina, det enda än så länge - men det ska bli bättring. Det gick i alla fall jättebra och Nelly var så fiiin! Mycket åskoväder denna månad, Nelly fick mugg med det försvann på 2 dagar med 8 hour cream ♥
Vi tävlingsdebuterar (Pay n jump) och Nelly var felfri i 90cm!!!
Jag ältar om jag ska plocka ut Nellys lösa benbit eller inte, men bestämmer mig för att inte göra det i samråd med flera veterinärer som håller med mig. Jag köpte tolgasadeln denna månad också! Men det tog ju 3 månader innan den passade, haha! Nya bilen kommer in i mitt liv också, älskade JACK!
Min syster köper en häst också!
Jag o Nellisan kommer iväg o hoppar lite terräng i slutet av månaden. Jag flög av, men ack så bra hon hoppade!

Nellisan felfri!!!


Nisseman älskade att åka cykelkorg med mig till stallet!
Älskade lilla vove ♥


Systers häst Ginny!


Storm i steninge!


Nelly tar inte i alls när hon hoppar detta hinder på 90cm ;)




SEPTEMBER
Skolan börjar med buller o bong!
Vi åker på en inte-speciellt-lyckad sadelutprovning...
Jag åker av sista hoppningen innan den Stilbedömda terrängritten i Hermanstorp där banan visar sig ha samma hinder som lag-SM för D-ponnyer. Jag var verkligen livrädd, kräktes till och med innan start - och jag blir aldrig nervös! Det var ett jättestort steg för oss att ha klarat den banan! ♥

När vi vid bangången kom till det här hindret var jag beredd att stryka mig. Hade aldrig hoppat något dylikt med NÅGON häst tidigare, och det ser sjukt mycket mer otäckt ut än vad det är... Men det visste jag ju inte då!


Den lilla graven... Usch! Haha!


En smal spets, något jag heller aldrig hoppat med någon häst tidigare. Jag visste liksom inte ens HUR jag skulle rida an!? Tror det slutade med att jag i alla fall lyckades styra henne mitt på i så kort galopp vi förmådde, och hon hoppde!



Jag var så stolt, även om det inte var perfekt på långa vägar så klarade vi det!
Nelly var enda 4-åringen i startfältet, de flesta andra var 6-åingar som gått 1.30 redan..!




OKTOBER
Danne-träning, och det var så skönt att få höra att han tycker att hon är en jättefin häst! Hoppningen börjar gå bättre också (= jag sitter kvar!), och Nelly är helt skogstokig under alla ridpass!
Hon börjar dessutom bli jättejobbig i all hantering, framförallt med hovslagaren...
Jag tar mini-semester o åker tillbaka till Irland - underbart!


Snygg-Nelly på Danneträning!




Irland ♥



NOVEMBER
Väldigt nyligen!
Hoppningen går bättre o bättre! Nelly blir knådad av equiterapeuten, och förändringen blir stor! Vi åker till veterinären också för att kolla så att allt är bra - vilket det var. Inga fel förutom då några smågrejer i munnen, men en årlig check ska räcka!
Hickstead dör... Usch, jag minns sändningen på tv, så himla hemskt! Jag tror många fortfarande är chockade... Ja men visst ja, jag fyller ju år i november också, haha! Mysig födelsedag! Fotoshoot med systeryoster också, jättefina bilder verligen!
Oh, sen hade vi ju vår dramatiska uteritt där jag faktiskt blev rädd, Bennyhill-brallet. Det får man inte glömma ;)
Men jag förlåter henne efter att vi hoppar 1.10 för första gången och gör det jättebra! Vi hoppar 80+90 i Halstad, och världens bästa Nelly är felfri i båda!!!
Sen hoppar vi 80+90 i Susedageln också, Lokal-debut, o Nelly får ett nedslag för första gången, men är felfri i 90! Kanonbra avslut på året även om jag hade velat hoppa 100..!
Nelly blir bortskämd med ganska mycket nya saker också...

Från photoshooten!


Nelly skämmer bort mig med rosetter!


Nelly älskar att få paket nästan lika mycket som matte! Haha!




DECEMBER
Är ju inte slut än, men här händer det inte jättemycket. Jag håller på att skriva både målen, tävlingstermin och andra planer inför 2012. Det är svårt att planera då jag behöver en plan för att bli lugn och känna mig säker, samtidigt som allt hänger på hur snabbt Nelly utvecklas och reagerar på de olika tävlingssammanhangen. Jag vill rida någon större tävling under 2012, men har inte bestämt mig för om det blir fälttävlan eller banhoppning än...

Fin som snus är hon i alla fall, min Nelly! ♥



Kommentarer
IDa

Hej!

Du köpte ju ett 3-1 täcke från Hööks tidigare i höstas. Hur upplever du det i bogen, i materialet och i storleken? Om hästen pendlar mellan två storlekar, hade du valt den mindre eller den större då?



Mvh Ida

2011-12-16 @ 14:47:17
Maja

Till Ida

Ja, och jag är supernöjd! Hade kanske inte köpt det för fullpriset, men för en tusenlapp är det ett bra täcke!

Min häst har MYCKET bog, och det ligger inte an någonstans. Jag har försökt undersöka det faktiskt, för det trycker inte över manken, och tar inte emot någonstans över bogen - så jag fattar inte hur det håller sig kvar/vart det tar emot!?

DET är det viktigaste när jag köper täcke till henne.

Materialet gillar jag (påminner mycket om rambo duo som det är en kopia på), och min häst har hållit sig torr även i de värsta oväder denna hösten.



De enda minus jag kan komma på är:

- Halsen är inte jättebred... Min häst har ganska mycket hals, så jag lappar inte över kardborren helt och hållet, men det håller ändå tätt och sitter bra. Av den anledningen hade jag nog tagit en storlek större hellre än en för liten (bästa är ju om du kan jämföra halsarna kanske?)

- Det är liiite krångligt att hänga upp ibland när man har fodret i eftersom fodret 'bara' sitter fast i fram- och bakkant, men när man fått in tekniken går det bra!

2011-12-16 @ 18:57:13
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Sandra & Evelina

Hej!

Nu har vi en tävling på bloggen om en gästbloggning!

Klicka här för att läsa mer:

http://ponnygalnaa.blogg.se/2011/december/lucka-3-tavling.html#comment



Tävlingen avslutas imorgon kväll! Alltså den 17 dec.

2011-12-16 @ 19:43:29
URL: http://ponnygalnaa.blogg.se/
Ida

Tack så mycket för att du svarade så utförligt! Mvh Ida

2011-12-19 @ 11:52:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0