Kloka ord från Moster

Igår var min moster och mina kusiner här hemma, och de passade samtidigt på att ta sig en första titt på Nelly. Min moster är den med absolut mest hästerfarenhet i vår familj, så jag brukar rådfråga henne när jag stöter på problem eller bara har funderingar.
Samtalen igår gjorde att jag fattat en del beslut, och det käns bra!


Det allra viktigaste beslutet handlar om ett ämne jag inte velat nämna i bloggen förren nu. Detta av just den anledningen att jag känt mig osäker på hur jag ska gå tillväga.
Nelly har en liten lös benbit i sin vänstra has.
Jag har varit helt inställd på att ta bort den, ända från början, men fått lite smått panik varje gång jag tänker på att utsätta Nelly för narkos. Senaste tiden har det därför diskuterats mycket om en stående operation som de skulle kunna genomföra på kliniken i Jägersro (vet att det stod om en sådan operation i något nummer av Tidningen Ridsport). Men så förhåller det sig som så att den lille benbiten i nuläget inte utgör något hot, och det finns inget som antyder att den kommer göra det i framtiden heller. Därför tyckte min moster att vi skulle vänta och hålla oss till plan B. Plan B har varit att ta nya röntgenplåtar på hasen när det gått ett år sedan de första plåtarna togs, och på så vis se om benbiten rört på sig. Har den inte det så är allt lugnt, om den har det får man kanske börjar fundera på operation igen. Det känns himla skönt att äntligen kommit fram till något då jag tyckt att det varit jobbigt att oroa sig ständigt över det här...

Det andra beslutet som togs igår var angående Nellys sadel, som inte passar.
Har jag ofantlig tur passar en annan Prestige-modell, annars måste jag hitta ett nytt märke och en ny modell som gör det! Jag gillar verkligen Prestigesadlarna och har svårt att tänka mig att rida i något annat, men vi får se vart det bär!
One of these days ska jag i alla fall antingen ta ut eller köra Nelly till en sadelutprovare och utreda saken!


PS!
Kan också passa på att
nämna att jag har hand om
friesern Nykle nu också, i 10
dagar framöver. Spännande!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0