Dressyrträning!

Idag red jag och Nelly ett träningspass för Tina Nilsson (Uppsala) som kommer ner hit och tränar bland andra alla i stallet. Det var min och Nells första gång för tränare, och det hade inte kunnat gå bättre!



Det vi kämpat lite extra med den senaste tiden har varit:
* Galoppfattningar - eftersom vi inte har någon chans till balanserad galopp om inte fattningarna är balanserade.
* Galoppens kvalité - även om hon blivit stadigare och inte bytt galopp på samma sätt som innan är den fortfarande obalanserad och vinglig.
* Övergångar skritt/trav - för att hon ska lyssna och bära sig i övergångarna.
* Bärighet - så hon orkar bära sig själv lite mer och inte försöka komma undan genom att dra tyglarna ur händern på mig ;)
* Energi - att hon inte ska vara crazy bananas heeela tiden!

Tina tyckte att vi skulle börja med det vi kunde och som gick bra, alltså skritt och trav så det gjorde vi. Övergångar längs fyrkantsspåret, på volter, serpentiner och snett igenom. Det bara fungerade idag. Hon gick ien avslappnad djup form och bar sig själv genom varenda övergång på bästa möjliga sätt!
Igår var vi ute och galopperade i skogen, och det verkar ha gett önskad effekt på hennes energi då hon var framåt och energisk men inte galen!
Så uppvärmningen var så bra den hade kunnat vara, Tina sa hela tiden va fina Nell var och vilken gång hon visade upp! Efter en tids övergångar och en skrittpaus var det dags att se hur galoppen skulle gå. Efter vad Tina hört mig berätta tyckte hon att det nog skulle vara klokast att fatta galopp i ett hörn ut mot långsidan, galoppera långsidan och sedan bryta av i tid innan nästa hörn. Första fattningen var helt otrolig! Nelly fattade ur en stadig bärande form och fick sådant tryck in i en stor men lugn galopp. Så galopperade vi ca 3 galoppsprång innan jag trodde att det skulle bli för tufft för henne, lättade ur sadeln och liksom 'jagade' på henne lite. det resulterade i mega-galopp och oroligt avbrott till trav....
Jag tyckte som sagt att den fina galoppen som hon fattade är för krävande för hennes ålder och utbildningsnivå, och Tina höll med. Men hon sa också att eftersom hon fattar en sådan fin kraftfull galopp av sig själv, och eftersom vi ändå kommer behöva lära henne fatta på det viset om något år, så bör jag låta henne göra det. I så fall får jag hålla galoppintervallerna korta, med hög kvalité och under skogsturerna tänka mer kvantitet. Så vi provade det, först bara halva långsidan och sedan hela och hon var SÅ fiiiin! Vid avbrotten ska jag dessutom bara använda rösten och sitsen, vilket hon ändå svarar bäst på. Åh, va fin hon var!

Så ja, allt vi jobbat på blev helt plötsligt mycket enklare!
Dessutom var det jättekul att höra hur fin de som kollade på tyckte att hon var, Nellisan ♥ Den galoppen hon fick när jag bara stöttade henne kändes otrolig, och det fick jag sedan höra att den var också. De sa att vi ju redan visste att hon hade en kanonskritt och fantastisk mycket gång i traven, men om hennes galopp komemr utvecklas sådär kommer det abslut vara hennes stjärngångart!
Yey, bådar gott inför fälttävlanskarriären!


Kommentarer
Matilda

Kul att det går så bra för er! Jättekul att följa er och se hur ni utvecklas :)

Hoppas du känner dig bättre efter avramlingen nu förresten.

2011-08-08 @ 11:55:57
URL: http://youcantstealmylove.wordpress.com
Erika

Kul att det gick bra på träningen!

Vet du var hon håller till i Uppsala?

Jag har inte ridit för dressyrtränare på mååånga år, skulle ev vara bra ju:).



Ha det bra!

2011-08-08 @ 12:05:17


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0