What Ur doing Saturday, girl?

Denna lördag har varit som alla andra lördagar = crazy mycket att göra!
Överlevde dock som vanligt ;)



I morgon är jag Askungen, vilket innebär att Katha ska åka iväg o rida Hunter trials medan jag får vara hemma o jobba. Inte jättekul, men det betyder att jag kommer ha tid att rida Nellisan på dagtid, och det är ju bra!

Idag var det blandade känslor under hennes motionstillfälle (eller vad vi ska kalla det...). Eftersom hon har så svårt för vänstergaloppen är det den jag planerar att jobba mest med fram över, och min tanke var att longera mycket i vänstergalopp och på det viset lösa problemet. Så enkelt visae det sig dock inte vara. Hon bytte lika mycket över till höger vid longering som vid ridning. Nu i efterhand känns det ganska självklart, men det var chefens idé och man vet ju inte säkert förrän man provat.
Lite frustrerad var jag allt när jag insåg att jag skulle bli tvungen att 'ge upp' longeringen, hon blev bara ännu mer förvirrad. Jag ville att vi skulle få en bra teamkänsla igen, så jag lät goguen vara på men red ut en sväng.
Efter en bra bit skritt kom vi fram till ett av våra större fält och jag fick en idé: Kaaanske är det det 'trånga' utrymmet på ridbanan som stör henne? Så jag provade precis samma ridning och precis samma övning ute på fältet. Hon bytte inte en enda gång.
Självklart kommer hon behöva lära sig att göra allt inne på en bana också, och sälvklart kommer jag inte bara träna henne på fälten eftersom det var enklare - men det kändes verkligen som om jag kom ett steg närmare till att förstå mig på det här unga damen =)



Håller på att ladda upp en kort filmsnutt från gårdagen, förhoppningsvis kommer den upp ikväll!


Kommentarer
Emelie

Jag hade också en häst förut som bytte galopp hela tiden, han hade svårt med vänstergaloppen.



Så jag gjorde som så att jag fattade vänstergalopp och bröt av till trav INNAN han hann byta till höger, så berömde jag hur mycket som helst! Även om det bara blev ca 2-3 galoppsteg i början, så ökade jag allt eftersom. Till slut så fattade han att han inte behövde byta och att han då fick massa beröm =)

Nu vet jag inte hur Nelly fungerar, men den "övningen" kanske kan vara något?

2011-04-10 @ 02:33:07
URL: http://semlur.blogg.se/
borga

Hejsan Maja! Så trevligt att läsa din blogg och se vad du har för dig, du inspirerar verkligen att jobba vidare med hästarna även här uppe i ett snöigt norrland.



Tänkte väl bara nämna det att det här med att arbeta nelly lite friare på fältet inte är en dålig idé. Rider ju mycket islandshäst själv vilket innebär väldigt mycket arbete med att separera gångarterna och stärka galoppen framförallt, och jag har varit ute och låtit hästarna galoppera mycket fritt vilket har lönat sig sen när man tar in dem på banan igen. Det gör ju att man aldrig behöver pressa dem utan de får helt enkelt hitta balansen själva.



Tycker att du gör det bra där borta och jag hoppas att det går bra med lilltjejen.



Varma hälsningar Sofia "Borga" Isaksson ;)

2011-04-10 @ 13:08:10
Mikaela

heter din häst Nelly eller a touch of frost? :)

2011-08-05 @ 18:37:03
URL: http://wherethesidewalkcracks.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0