Born this way

DEOXYRIBONUCLEIC ACID

Som jag tidigare lovat så ska jag nu försöka krångla ihop ett inlägg om DNA.

Jag har aldrig förstått att det här med DNA-tester och -register är så stort i hästsammanhang! Kanske är det för att det inte är så stort i Sverige, men här på Irland är det en självklarhet.
Den mest sannolika anledningen är nog det faktum att man avlar så mycket med fullblod här. Här DNA-testas i alla fall alla hästar innan de stambokförs och får pass. Detta för att garantera att stamen är exakt och fullständigt korrekt. Det är ganska dyrt att DNA-testa sin häst, och av den anledningen låter många bli = många Irländska hästar med okänd härstamning.
Efter att hästen lämnat Irland kan det vara svårt att få den DNA-testad och därför är det ganska kört att få reda på stamen efter detta, men min Nelly finns ju fortfarande i landet och därför har jag nu lämnat ifrån mig en tuss av hennes man och väntar spänt på resultatet!

Det fungerar dock (tyvärr) inte så att man tar ett DNA-prov av hästen, kör det genom databasen och ser om man får träff. Så enkelt borde det vara, men av någon anledning fungerar det inte så. Hon som hjälper mig med det här sa att det går att göra på det viset, men chansen på en match är då 0,05%... Som sagt har jag ingen aning om varför, men så är det i alla fall. Därför behöver man MINST ett namn på en hingst som man vet/tror är pappan för att kunna göra ett DNA-test.
De förra ägarna kunde ge mig namn från uppfödaren på både Nellys pappa och morfar, men inte mamman av någon konstig anledning...
För att kunna stamboksföra henne som Irish Sport Horse kommer jag behöva mammans namn vad jag förstått, så jag ska luska på det där o försöka ta reda på allt jag bara kan!
Det är ingen speciellt flashig stam hon har om det visar sig stämma, men hennes Draught-sida är av gammal typ och av intresse tack vare det.
Detta är då eventuellt Nellys morfars far:


Pride of Shaunlara


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0