Mina Förebilder: Jos Lansink

J O S  L A N S I N K

En sann hästmänniska och en av de klokaste vi har inom ridsporten




Jos har varit min största förebild ända sedan han blev korad Världsmästare tillsammans
med Cumano år 2006. Jag minns att jag var helt förhäxad av deras prestation under hela mästerskapet.


Det som inspirerar mig mest hos Jos är att han är så fantastiskt klok, och att han vågar tro på sig själv
och hålla sig till sina metoder
även om det aldrig är helt riskfritt att göra det när man håller på med
hästar - det finns alltid folk med åsikter som inte stämmer överrens med ens egna.

Jos är den Världsryttaren vars ridfilosofi stämmer bäst överrens med min egen.
Han tror nämligen starkt på det här med att gynna hästarnas hållbarhet.
För honom verkar det vara viktigare att hästarna är glada och presterar bra när det verkligen gäller,
än att vara på tävling varje vecka för att vinna hem massa pengar.
Hans hästar får gå ut i hage, de rids ut i skogen och får galoppera på en galoppbana.
Allt för att hålla dem nöjda och glada - det är sann ryttaranda!

För några år sedan täckte Jos mittenuppslaget i Tidningen Ridsport med en artikel kring ett citat
från en intervju han givit: "Hästar är inga maskniner"
Efter det började jag nog avguda honom på allvar...
Hela artikeln handlade om hur väl han tog hand om sina hästar, hur viktigt han tyckte att det var med
variation i vardagsridningen och hur sparsamt han belastade sina hästar med stora tävlingar.
En sak som verkligen fastnade i mitt huvud från den artikeln var till exempel att Cumano året efter
VM endast gick 8 tävlingar - på hela året!
Det krävs en stor man, med ett stort hjärta att spara på en häst som man vet hade kunnat tjäna
så vansinnigt mycket pengar åt en, bara för att hästen skulle få må gott.

Att han behärskar att kombinera sin klokhet och välvilja till hästarna med fantastisk ridteknik
och känsla gör honom till en Gud i mina ögon!

Han har även bevisat gång på gång vilket vinnan koncept det är, och det är därför han vunnit mitt
häst-hjärta =)


I wanna be just like Jos!


And I really want a horse like Cumano




Kommentarer
Sara

jag gillade ditt svar ang katolicismen.

2010-09-07 @ 23:40:39
URL: http://tiggypop.blogg.se/
Matilda

Åh, du och jag har samma smak, eller vad man nu ska kalla det, tycke? ;D haha.

2010-09-08 @ 08:27:29
URL: http://matildajohanssons.blogg.se/
Sara Jansson

Han är verkligen grym :D

2010-09-08 @ 12:45:31
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0