Pass me the Honey, Honey!

En av de mest användbara sakerna jag hittills lärt mig här på Irland är vad fantastiskt bra Honung är!

Vanlig hederlig honung alltså..!

En del kanske redan vet att anledningen till varför honung är så bra vid förkylning/halsont/hosta är för att det är kraftigt antiseptisk, alltså bakteriedödande. Jag har dock aldrig tidigare varit med om att man använder det till sår, men det gör man här. Det första man gör när en häst kommer in med en skada eller ett sår är att utvärdera om man behöver en veterinär, om inte så rengörs såret med så lite kemikalier som möjligt (oftast bara varm koksaltlösning) och sedan smetar man på honung. Detta gäller framförallt vid djupare sår.

Första gången jag såg dem göra såhär var vid en sårskada på ett av fölen. Det var ett sår på ett par kvadratcentimeter oc det hade redan börjat infekteras och bildas var. Så såret tvättades, man satte på honungen och det hela lämnades obandagerat. Proceduren upprepades under tre dagar, en gång om dagen, sedan var huden helt återhämtad och såret läkt!

Jag kunde knappt tro det, men det fungerar otroligt bra!
Och jag brukar alltid tycka att ju mer naturligt man kan hålla saker och ting kring hästarna destor bättre, så från och med nu kommer det alltid finnas honung i mitt stallapotek!

Ett hett tips till er alltså,
B U Y   H O N E Y!


Kommentarer
Hanna

Schysst! Det ska jag lätt prova :)

2010-11-22 @ 21:29:27
URL: http://hannahou.blogg.se/
Anonym

Maja, my honeypie

2010-11-23 @ 20:29:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0