Autumn is here...


Mysväder idag!
~
Håll i er nu, har massor att berätta!
~
Full rulle från morgon till kväll idag.
Det stora projektet för dagen var påbörjandet storstädningen av 'bottom yard' = Det lilla stallet. Alla hästarna har vi flyttat till andra boxar och lösdrifter, alla 12 boxar har tömts och total sanering med högtryckstvätt har påbörjats.
Varför då, tänker ni nu.
JO, FÖR ATT TOMTEN SKA FLYTTA IN!!!

Det är sant.
Eller ja, tekniskt sett ska tomten bo i huset, men alla hans djur ska bo i stallet. Vi ska få hit smågrisar, får, hönor, ankor, åsnor, falabellor, kalvar och jag vet inte vad! De ska bo här hela december och precis hela gården ska julpyntas med julgranar och annat pynt. Vi ska till och med ha granar i ridhuset, hehe.
Fatta vilken julkänsla man kommer få?
Detta annordnas för att bl a mindre skolklasser ska få komma och klappa på djuren, rida lite på en ponny, äta pepparkakor och lyssna på tomtesagor. Hade detta annordnats någonstans i Sverige hade jag varit först i kön när jag var liten, haha! Åh, jag ser verkligen fram emot det, det kommer bli så mysigt!
Jag kommer ha två veckor av detta innan jag kommer hem till Sverige 16-30 dec (så nej, jag kommer inte kunna gå på Zettermans nyårsfest, vilket suger ganska så mycket...).
~
Under eftermiddagen red jag lite grann.
Kilamonjaro har börjat testa mig så att det står härliga till. Han kan helt plötsligt tvärnita och spela livrädd för något som ett hinderstöd eller en stol som han tidigare gått förbi utan problem. Jag har lite svårt med att parrera det hela, men vi kommer nog över det snart. Första gången jag ber honom om galopp har han börjat ta sig några ordentligt luftsprång också, efteråt galopperar han snällt som om inget hänt. Knäpp-häst! =P
Rupert var fantastisk idag!
Jag har ju försökt koma ut och cantra honom lite då och då och det ger resultat ganska snabbt. Han är hur fit som helst nu, värsta muskelpaketet och i bra kondition. Idag red vi ett ordentligt dressyrpass ute på terrängbanan, och jag verkligen bara log hela tiden. En så kanonfin häst han börjar bli! Jag hade goguen på honom, men släppte den helt efter ungefär halva tiden, och han jobbade på som en galning ändå! Hans redan grymma galopp blir ännu bättre såhär utomhus, så det är verkligen en fröjd att sitta på honom då! Idag red jag åttvolter och serpentiner i galopp. Han gör med lätthet åttvolter med 10-15m i diameter i galopp. Jag försöker variera den mer samlade, krävande galoppen med att jag lättar från sadeln och låter honom sträcka ut så mycket han vill att slag, för att sedan gå tillbaka och jobba. Han är så sjukt balanserad alltså! Bytena verrkar också komma väldigt lätt för honom, även om jag försöker sudda ut den förmågan lite genom den förvända galoppen eftersom jag inte vill att han ska göra byten riktigt så lätt riktigt än. Fin är han i alla fall!
Pratade med Chefen och hans fru om bett-och-träns-bytet igår, och de tyckte att det var ett smart val av mig, jag fick dessutom massor av beröm för hur fin han är i kroppen nu. Chefen klämde och kände på hans muskler och var riktigt nöjd med vad han såg - kul!
De började prata om att ställa ut honom... Tydligen kan man göra det med korsningar här om de har 'en bra typ', och Rupert är ju av en mycket god typ egentligen. Kort och kompakt sporthäst liksom. Vi får väl se vad som händer.
~
Pratade lite tävlingar med Chefens far idag också.
Tävlingssystemet här är heeeelt annorlunda än i Sverige, men efter nyår ska jag gå med i någon slags Riding Club som ska vara seniorernas motsvarighet till Pony Club, och som medlem där har man tillgång till massa olika tävlingar som motsvarar lokal-nationell nivå. Hoppning, dressyr och endagarsfälttävlan. Tydligen finns det något lag jag hade kunnat vara med i också, då är det lättare att få skjuts och så =)
Vi får väl se vad som händer helt enkelt!
~
Sist men inte minst så kommer det tydligen en riktigt, riktigt, riktigt, riktigt duktig dressyrtränare (ja, de finns här på Irland också, men de är ytterst få) hit en gång i veckan över vintern. Vet inte om jag kan gå ut med namn och hela köret, det kan jag kanske... Hon har i alla fall tränat olika ekipage till inte mindre än tre olympiska spel samt till både Världs- och Europamästerskapen! Hon har varit en av våra top-internationella dommare och jobbat länge och väl som tränare för FEI - i tolv (!) olika länder! Hon är alltså grymt meriterad, och hon gillar min Rupie, haha!
Hon är dessutom fasligt dyr att rida för, men det hade varit kul att göra det någon gång ibland framförallt då med Rupert för att se vad hon kan hjälpa oss med nu när saker börjar falla på plats!
Ska prata med Chefen om det någon dag, men det ska säkert gå bra =)


Fast han är ju en hoppehäst!


Kommentarer
Matilda

Så det är så stor skillnad på klimat jämfört med Sverige? Det hade jag ingen aning om. Här är det ju frost och uschligt och har varit så ganska länge...

2010-11-16 @ 12:23:33
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0